Skip to main content

Gambar Serangan Pearl Harbor Oleh Tentera Jepun Yang Dirahsiakan




Semalam merupakan ulang tahun ke-66 serangan bom atom di Hiroshima, Jepun. Ia merupakan serangan yang dilakukan oleh Amerika Syarikat sebagai tindak balas terhadap Jepun yang melakukan serangan ke atas pangkalan tentera AS di Pearl Harbor, Hawaii.

 

Sejarah dan fakta Ringkas: 
  • Pada 26 November 1941 angkatan merangkumi 6 kapal induk diperintah oleh Laksamana Chuichi Nagumo. Jepun meninggalkan Teluk Hitokappu di Kepulauan Kuril dan menuju ke Pearl Harbor tanpa melakukan sebarang perhubungan melalui radio.
  • Pada pagi 7 Disember 1941, pasukan kapal terbang dan kapal selam kerdil tentera laut Imperial Jepun, melancarkan serangan mengejut ke atas tentera laut Amerika Syarikat berpengkalan di Pearl Harbor, dan terhadap Kor Tentera Udara Darat serta lapangan terbang Marin berhampiran di Oahu,Hawaii.

  • Kapal terbang angkatan tersebut mengebom kesemua pengkalan tentera Amerika Syarikat di Kepulauan Hawai ( merupakan pengkalan udara tentera darat Amerika Syarikat terbesar), dan kebanyakan kapal yang berlabuh di pelabuhan Pearl, termasuk barisan kapal tempurnya
  • Hampir kesemua kapal terbang Amerika dimusnahkan di atas tanah; hanya beberapa pejuang berjaya berlepas dan bertempur. 12 kapal perang dan kapal lain ditenggelamkan atau rosak, 188 kapal terbang dimusnahkan, 155 telah rosak dan 2,403 rakyat Amerika kehilangan nyawa mereka. 
  • Kapal perang USS Arizona meletup dan tenggelam menyebabkan 1,100 orang kehilangan nyawa, hampir separuh daripada orang Amerika yang mati. Badan kapal kekal menjadi tugu peringatan kepada mereka yang terkorban pada hari itu, kebanyakan mereka kekal di dalam kapal tersebut.
 
  •  Matlamat serangan pada Pearl Harbor adalah untuk melumpuhkan tentera laut Amerika Syarikat di Pasifik, walaupun untuk sementara. Laksamana Isoroku Yamamoto sendiri menyatakan bahawa serangan yang berjaya sekalipun hanya diberikan setahun dua untuk bertindak. 
    • Berikutan serangan tersebut, Jepun dengan rasminya mengisytiharkan perang ke atas Amerika Syarikat. Ini segera diikuti oleh mesej perang dari Presiden Roosevelt yang kemudiannya telah menandatangani satu pengisytiharan rasmi perang terhadap Jepun.

    Lagi gambar-gambar menarik (30 foto):

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     


    sumber: http://www.coolpicturegallery.us, http://ajaibbenar.blogspot.com

    Comments

    1. teruknya kemusnahan tuh...menyayat hati...

      ReplyDelete
    2. @SIKZAM 99 sila tengok serangan balas amerika di hiroshima...lebih jauh menyayat hati

      ReplyDelete
    3. @BillyNain

      mane nk tgok ek? boleh bg link?? klau ade.... thanks...

      ReplyDelete
    4. @ab_qory ada dlm billyinfo jugak...http://billyinfo.blogspot.com/2011/08/gambar-gambar-menggemparkan-mangsa.html

      ReplyDelete
    5. Tp Pelik la..cmne jurugmbar tu tngkp ek? tngh berprang g shotting2 lak.. (klaw dpt award x pe gak..) musykil2..

      ReplyDelete

    Post a Comment

    Popular posts from this blog

    15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

    Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

    Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

    Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

    Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

    BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.