Skip to main content

Melihat Ke Dalam Piramid Agung Khufu di Giza, Mesir





Piramid terbesar yang berada di Mesir ialah piramid Khufu (Cheops dalam bahasa Yunani), atau digelar juga sebagai The Great Pyramid. Ia mempunyai keluasan bahagian tapaknya seluas 755 meter persegi, dan dengan ketinggian setinggi 481 kaki (146 meter), ia pernah memegang gelaran bangunan tertinggi di dunia selama berabad-abad lamanya sehinggalah bangunan Lincoln Cathedral dibina di London pada tahun 1311.

 

Selama bertahun-tahun berada dibawah cuaca ekstrim gurun pasir di Mesir, piramid ini telah kehilangan 33 kaki dari tinggi asalnya (kini 448 kaki). Ia dibina daripada sekitar 88 juta kaki kubik batu-bata pelbagai saiz yang mempunyai saiz sehingga sebesar lori.


Pintu masuk asal piramid ini berada di sisi utara dan koridor ini telah sejajar dengan bintang-bintang circumpolar untuk menjamin keabadian Firaun (mengikut kepercayaan kuno Mesir Purba). Dalam gambar-gambar di bawah ini, anda akan dapat melihat beberapa bahagian dalaman piramid ini antaranya Ruang Queens, kamar Diraja dan makam Firaun. Take a look....

 
West View At Entrance to Workers Shaft

 
Looking Down Into Workers Shaft 

From Bottom Of Grand Gallery 
Toward Subterrarean Chamber

 
Facing West Inside 
The Subterranean Chamber

 
Subterranean Chamber Entrance & Exit

 
Facing South Looking Down
 Into The Decending Passageway

 
Facing South Looking Up 
IntoThe Ascending Passageway

 
Where Ascending Passage And Descending Passage Meet

 
Facing West Inside 
Subterranean Chamber

 
Facing South At Floor Level
 Queen's Chamber Ahead

 
Facing North Inside 
Queens Chamber

 
Facing South Near Top Step 
Of The Grand Gallery

 
Facing South At Last Step 
Into Grand Gallery

 
Facing West Inside The King's 
Chamber and Sarcophagus

King's Sarcophagus



 
 
 
 

source: http://ingatini.blogspot.com, http://www.voyagesphotosmanu.com/, http://www.noholidaynolife.com

Comments

  1. hebat cipataan org zaman dahulu tanpa bantua mesin2 yang canggih

    ademncats

    ReplyDelete
  2. Jangan biarkan diri anda diselubungi misteriiii... Sbnrnya peristiwa sejarah sangat menakjubkan.

    ReplyDelete
  3. pernah terfikir x bagaimana manusia y berabad2 lamanya dulu berjaya membina piramid tanpa teknologi?
    mungkinkah mereka2 ini dibantu oleh 'sesuatu'?

    ReplyDelete
  4. Peristiwa sejarah sememangnya menakjubkan...siapa kata dorang xde teknologi?
    Jangan dibutakan oleh sejarah palsu kerana itu hanya perangkap kesamaran.

    ReplyDelete
  5. Sememang nya teknologi di zaman mereka msih kekal dalam misteri sejarah dunia... ..xdw sape dpt menduga mereka mampu mlangkaui sgale peralatan yg adw pada zaman ini ..:-P

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.