Skip to main content

Presiden Termiskin di Dunia


Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad, ketika di wawancara oleh stesen Televisyen Fox (AS) tentang kehidupan peribadinya:

"Ketika anda melihat cermin setiap pagi, apa yang anda katakan pada diri anda?" Jawabnya: "Saya melihat orang di cermin itu dan mengatakan padanya: "Ingat, kau tidak lebih dari seorang pelayan, hari di depanmu penuh dengan tanggungjawab yang berat, iaitu melayani bangsa Iran ."
 

Berikut adalah gambaran Ahmadinejad, yang membuat orang terkagum dan terkesima :


1. Saat pertama kali menduduki pejabat presiden
Beliau menyumbangkan seluruh karpet Istana Iran yang sangat tinggi nilainya itu kepada masjid-masjid di Teheran dan menggantikannya dengan karpet biasa yang mudah dibersihkan.


2. Beliau mendapati bahawa terdapat ruangan yang sangat besar untuk menerima dan menyambut tetamu VIP, lalu beliau mengeluarkan arahan untuk menutup ruang tersebut dan menyuruh pegawai istana untuk menggantikannya dengan ruang yang biasa dengan 2 kursi kayu. Walaupun  nampak sederhana tetapi terlihat menakjubkan. 


3. Di banyak kesempatan, beliau dikenali sebagai seorang yang suka berjenaka dengan petugas kebersihan di sekitar rumah dan pejabat presidennya.


4. Di bawah kepimpinannya, ketika beliau meminta menteri-menterinya untuk datang kepadanya dan menteri-menteri tersebut akan menerima sebuah dokumen yang ditandatangani yang mempunyai arahan-arahan darinya, arahan tersebut terutama sekali menekankan para menteri-menterinya untuk hidup secara sederhana dan disebutkan bahawa segala rekod peribadi mahupun ahli keluarga terdekat mereka akan diawasi, sehingga pada saat menteri-menteri tersebut keluar dari pejabatnya, mereka keluar dengan kepala menegak.


5. Langkah pertama beliau ketika itu ialah mengumumkan kekayaan dan harta benda beliau yang terdiri dari Peugeot 504 tahun 1977, sebuah rumah sederhana warisan ayahnya 40 tahun yang lalu di sebuah daerah di Teheran. Rekod banknya mempunyai baki paling minimum, dan satu-satunya wang yang masuk adalah gaji bulanannya.


6. Gajinya sebagai pensyarah di sebuah universiti hanya senilai US$ 250 (RM 750).


7. Ahmadinejad masih tinggal di rumah warisan ayahnya. Hanya itulah yang dimiliki oleh seorang presiden dari negara yang penting, baik secara strategik, ekonomi, politik, pertahanan dan pengeluaran minyak. Bahkan beliau juga dikatakan tidak mengambil gajinya, alasan beliau adalah semua kesejahteraan adalah milik negara dan beliau bertugas untuk menjaganya.


8. Satu perkara yang membuatkan para staf di pejabat presiden kagum adalah beg yang selalu dibawa oleh beliau setiap hari selalu berisikan sarapan; roti atau roti keju yang disiapkan oleh isterinya dan beliau juga menghentikan kebiasaan menyediakan makanan yang dikhususkan untuk presiden.
 


9. Hal lain yang beliau ubah ialah Penggunaan Jet Terbang Presiden, beliau mengubahnya menjadi pesawat kargo sehingga dapat menjimatkan duit cukai yang dibayar rakyat dan untuk dirinya,
beliau hanya meminta untuk terbang dengan pesawat terbang biasa dengan kelas ekonomi.


10. Beliau kerap mengadakan pertemuan dengan menteri-menterinya untuk mendapatkan info tentang kegiatan dan aktiviti yang telah dilakukan, dan beliau memansuhkan protokol istana sehingga menteri-menterinya dapat masuk terus ke pejabatnya tanpa sebarang halangan.
Beliau juga menghentikan kebiasaan upacara-upacara seperti karpet merah, sesi foto, atau penerbitan peribadi, atau hal-hal seperti itu ketika berkunjung di berbagai tempat di negaranya.

11. Sekiranya perlu menginap di hotel, beliau meminta diberikan bilik tanpa tempat tidur yang tidak terlalu besar kerana beliau tidak suka tidur di atas katil, tetapi lebih suka tidur di lantai beralaskan karpet dan selimut.


Apakah perilaku tersebut merendahkan kedudukan presiden? Presiden Iran tidur di ruang tamu rumahnya sesudah lepas dari pengawal-pengawalnya yang selalu mengikut kemanapun beliau pergi.
Menurut akhbar Wifaq, gambar-gambar yang diambil oleh adiknya tersebut, kemudian dipaparkan oleh media masa di seluruh dunia, termasuk Amerika.



12. Sepanjang solat berjemaah, anda dapat melihat bahawa beliau tidak duduk di saf paling depan


13. Ketika suara azan berkumandang, beliau akan terus mengerjakan solat di manapun beliau berada meskipun hanya beralaskan karpet biasa.

14. Majlis perkahwinan anak lelaki beliau hanya berlangsung dalam keadaan yang amat sederhana, bahkan majlis itu tidak ubah seperti perkahwinan kaum Buruh sahaja. Berikut adalah gambar-gambar majlis perkahwinan seorang anak presiden.
Tetamu hanya dihidangkan buah-buahan dan minuman
   


Kagum dan respect betul dengan Ahmadinejad ini, alangkah bagusnya jika pemimpin-pemimpin Malaysia juga mempunyai personaliti seperti beliau. 


source: http://arenaphoto.blogspot.com

Comments

  1. kagum2..hrap2 pemimpin malaysia ade gak camni 1 ari nanti..

    ReplyDelete
  2. hebat kan...kagum gila dengan dia ^___^

    ReplyDelete
  3. kenapa pemimpin negara malaysia lebih utamakan perut dan keluarga drpd rakyat.?

    ReplyDelete
  4. semoga Allah sentiasa melindungi dan memberi kesejahteraan kepada beliau dan semua pemimpin yang sebegini, kemudian sama2 kita doakan agar Allah bukakan hati setiap pemimpin kita agar lebih baik dalam berkepimpinan.

    ReplyDelete
  5. Kagum.... moga dikalangan kt juga bleh mncontohinya....

    ReplyDelete
  6. kat malaysia dah ade contoh dah..
    pemimpin2 PAS hidup penuh sederhana..
    tgk saja Tuan Guru Nik Aziz..rumah tiada pagar dan tiada pengawal...pemimpin macam tu patut memimpin MALAYSIA..

    ReplyDelete
  7. insya-allah akan ada pemimpin seperti itu di MALAYSIA suatu hari nanti..jangan hanya berharap,tapi wajib berdoa..Doa itu kan senjata umat Islam :D

    ReplyDelete
  8. kagum sangat sangat..

    may Allah bless him... =,=

    ReplyDelete
  9. masyaAllah tabarakallah... hebatnya pemimpin ini... moga kita juga dikurniakan pemimpin yg bersama rakyatnya dlm suka atau duka...

    ReplyDelete
  10. MENTERI BESAR KEDAH SEKARNG HIDUP SEDERHANA....

    ReplyDelete
  11. tapi sayang, pemimpin hebat ini fahaman syiah
    seperti mana yg anda tahu, syiah adalah ajaran sesat. sila google "fahaman syiah" dan juga google mazhab ahmadinejab. Harap maklum.

    ReplyDelete
  12. kita tak menghukum syiah sbg kafir..cuma syiah yg ekstrem smpai terkeluar dr aqidah Islam ja yg blh dikata sesat

    ReplyDelete
  13. sangat kagum.. adakah kita punya pucuk pimpinan sehebat dia? T.T

    ReplyDelete
  14. die tak miskin...die zuhud..miskin ngn zuhud jauh berbeza

    ReplyDelete
  15. @gg
    syiah x syiah..puak syiah la yg paleng berani......

    ReplyDelete
  16. ya allah....bagus betol die.....semoga 1 ari nt pemimpin malaysia mempunyai hati dan perangai yg bagus seperti Ahmadinejad nie....hidup sederhana biarpun duit banyak...dan duit banyak tu disedekahkan pada golongan miskin dan membantu org2 yg memerlukan...hurmmm...

    ReplyDelete
  17. semua org puji...pd hal syiah adalah syaitan bertopengkn manusia

    ReplyDelete
  18. dimanakah lagi ingin mendapat pemimpin seperti ini?...

    ReplyDelete
  19. Oh betapa aku ini telah dikalahkan dengan dunia.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.