Friday, April 1, 2011

Gadis Anoreksia Yang Hot?.......No Way!


Anorexia Nervosa merupakan gangguan pemakanan yang ditandai dengan penolakan untuk mempertahankan berat badan yang sihat dan ketakutan secara melampau terhadap kenaikan berat badan. Hal ini sering kali dikaitkan dengan imej diri yang terjejas boleh berlaku disebabkan pelbagai tanggapan serong kognitif yang mengubah bagaimana seseorang individu menilai dan berfikir tentang makanan, tubuh dan cara pemakanan.  


 

Seseorang yang menderita anorexia nervosa akan terus berasa lapar, tetapi menyangkal diri sendiri bahawa mereka tidak lapar, tetapi jumlah makanan yang diambil sangat sedikit pula. Pengambilan kalori bagi kebanyakan pesakit anorexia nervosa adalah antara 600-800 kalori sehari, tetapi ada kes-kes ekstrim dimana tiada langsung makanan diambil.  

Ini adalah penyakit mental yang serius dengan tingginya insiden comorbidity (keadaan dimana wujud satu atau lebih penyakit) dan kadar kematian yang tertinggi dari setiap gangguan jiwa. Iklan anti-anoreksia akan lebih bagus lagi jika iklan seperti itu dipaparkan dengan lebih kerap. Khusus untuk gadis-gadis muda yang ingin menjadi sangat tipis.

 
 
 
 
 
 
 

sumber: http://www.weirdpalace.com

Entri-Entri Berkaitan.....

7 comments:

  1. hodoh gile.

    sekian terima kasih. wakakaka~

    ReplyDelete
  2. tiba2 ak suka ak gomokpendek! hahaha!

    ReplyDelete
  3. x bnfsu pun tgk dy haha

    ReplyDelete
  4. ni semua sebab kena ejek dgn kwn la ni.... "eh! awak kenapa gemuk?" salah istilah, padahal naik berat sikit je..... psikologi...psikologi...ini la pentingnya psikologi education...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails