Saturday, February 19, 2011

Sepasang Naga Muncul di Kalimantan


Penduduk di Kutai Barat, wilayah Kalimantan Timur digemparkan dengan kemunculan sepasang naga raksasa sebesar sepanjang 40 meter.Haiwan itu dilihat menyusur di permukaan air di Sungai Mahakam yang menghubungkan Riam Haloq, Kampung Long Tuyoq, Kecamatan Long Pahangai di sini.

Naga raksasa seperti ular itu didapati melintas di sungai ini diyakini masyarakat suku Dayak sebagai naga. Berdasarkan maklumat yang diperoleh akhbar Tribun, peristiwa kemunculan naga tersebut berlaku pada 29 Januari lepas.

Pada hari kejadian, sejumlah penumpang dan pemandu sebuah bot panjang yang dalam perjalanan ke sini melihat sepasang naga mirip ular raksasa itu melintas di permukaan Sungai Mahakam dari arah berlawanan. Bimbang mereka akan menjadi korban haiwan raksaksa itu, pemandu bot berkenaan mengemudi botnya ke tepi sungai untuk memberi laluan.


"Kedua-dua ekor naga itu bergerak terus dan tidak merasa terganggu dengan kehadiran bot itu," kata seorang penduduk tempatan, Dodik, yang mendengar tentang peristiwa itu daripada keluarganya di Mahakam Ulu.

Pemandu dan beberapa penumpang bot itu kemudian merakamkan gambar raksaksa tersebut dengan menggunakan telefon bimbit berkamera. Gambar-gambar naga raksasa itu kemudian tersebar dan menggemparkan masyarakat tempatan.

Menurut seorang penduduk di sini, terdapat dua naga yang dilihat. Salah satu haiwan itu dipercayai jantan kerana terdapat dua tanduk di kepala manakala naga betina pula tidak bertanduk.

Kedua-dua haiwan itu memiliki empat kaki, kulit berwarna hitam dengan panjang sekitar 40 meter.

sumber:kosmo

Entri-Entri Berkaitan.....

12 comments:

  1. ni biawak ni.. biawak, makan banyak2, pastu jadi besar... errr, boleh pakai ke teori ni?

    ReplyDelete
  2. @zalizalu hahha..boleh kot. tu kira hipotesis la..

    ReplyDelete
  3. bole caye ke//sekali biawak jadian jadi naga!

    ReplyDelete
  4. @Amira is mira itulah pasal, nak pecaya pun susah...mcm misteri bigfoot dulu la, smpai skrg masih misteri n senyap mcm tu jer

    ReplyDelete
  5. yeke?macam edit photoshop jer..hehe..

    ReplyDelete
  6. @izaFiza mungkin juga...gambar ni mmg jd headline koran2 di indonesia...tak taula kan

    ReplyDelete
  7. ntah2 anaconda, kawasan kalimantan kan ke memang menatang dia beso2 kan..

    ReplyDelete
  8. "naga mirip ular raksasa"
    atau ular raksasa yang mirip naga

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails