Skip to main content

Sebab Kita Boleh Terapung di Laut Mati



Mengapa kita boleh terapung di Laut Mati? Mengapa laut mati masin sekali?


Fakta Ringkas: 
  • Laut mati merupakan tasik air masin yang terletak di sempadan Jordan dan Tebing Barat (yang kini dijajah makhluk paling laknat, Israel).
  •  Tasik ini berukuran 67 km panjang dan 18 km lebar. Cabang sungai utamanya ialah Sungai Jordan.
    • Pantainya berada di kedudukan serendah 418 m di bawah aras laut yang merupakan kedudukan terendah di atas daratan dunia dan juga tasik masin yang terdalam dengan kedalaman 330 m.
    • Disebabkan kedudukannya yang rendah itu, air Laut Mati tidak dapat mengalir ke mana-mana. Sebab itu ia dipanggil Laut mati. Tambahan pula, setiap hari sekitar 7 juta tan air Laut Mati menguap ke udara, menjadikan air laut ini bertambah masin.
    • Airnya mempunyai kemasinan ke-2 tertinggi di dunia selepas Laut Asal di Djibouti dengan kemasinan sebanyak 33.7%.  Ini lebih kurang 9 kali lebih masin dari laut biasa!
      • Bandingkan pula dengan kadar garam di dalam tubuh kita yang hanya 1-2%. Maka tak hairanlah kita akan terapung ketika berenang di Laut Mati. 

      P/S: Jom tengok keseronokan terapung di Laut Mati [Klik Sini]

      sumber info: wikipedia
      gambar: google image

      Comments

      1. sape yg x tau berenang d syorkan pegi ke sana...huhuhu~~

        ReplyDelete
      2. tolong sponsor, pasti sya dpt pergi ke sana.. ahahha

        ReplyDelete
      3. yup2... hahaha..bestnyer dpt terapung sambil main laptop

        ReplyDelete
      4. wis keren juga yah jadi pngn k sana

        ReplyDelete

      Post a Comment

      Popular posts from this blog

      15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

      Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

      Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

      Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

      Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

      BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.