Skip to main content

[Video]- Ini dia Koleksi 7000 Kereta Milik Sultan Brunei!


Beginilah jadinya bila dah terlampau kaya!

 


Fakta ringkas:
  • Mempunyai lebih dari 7000 buah kereta yang disimpan di dalam 5 garaj raksasa di istana baginda
  • Jika setiap hari satu kereta digunakan, ia memerlukan kira-kira 20 tahun untuk setiap kereta dinaiki kesemuanya.
  • Antara koleksi tersebut adalah Bugatti Veyron yang merupakan kereta termahal di dunia saat ini. Kereta ini juga merupakan kereta terlaju di dunia 2010 versi super cars.
  • Baginda juga memiliki enam Rolls-Royce Phantom anti peluru . Sederet kereta mewah yang menjadi koleksi baginda adalah Porsche 959, Porsche Carrera GT, Lamborghini Diablo Jota, Lamborghini Murcielago LP640, Bugatti EB110, Maybach 62, 962s Jaguar XJR-15, dan enam Dauer.
  • Juga memiliki enam Ferrari model FX, Bentley Continental R, Porsche Carma, Koenigsegg Agera CC GT, dua kereta konsep Ferrari Mythos, dan Mercedes-Benz CLK-GTR yang diproduksi khusus untuk Sultan.
  • Sultan Brunei ke 29 ini juga pecinta kereta lumba. Baginda bahkan memiliki museum peribadi yang menyimpan koleksi kereta-kereta lumba Formula One yang menjuarai gelaran ini sejak 1980. Dia membelinya dari pasukan-pasukan pemenang, termasuk FW19 yang dipandu oleh Velleneuve ketika bersaing dengan Michael Schumacher pada 1977.
  • Menurut catatan Harian Inggris The Daily Mirror, 30 Jun 2010, baginda memiliki 604 Rolls Royce, 574 Mercedes, 452 Ferrari, 382 Bentleys, 209 BMW, 179 Jaguar, 134 Koenigseggs, 21 Lamborghini, 11 Aston Martins, dan 1 SSC. 
  • Jumlah ini jauh lebih banyak dibandingkan pada 2007. Saat itu, Daily Mirror juga menurunkan berita bahawa baginda memiiliki 531 Mercedes, 367 Ferrari, 362 Bentley, 185 BMWs, 177 Jaguar, 160 Porsche, 130 Rolls-Royce, dan 20 Lamborghini.
sumber:http://bikinkaget.blogspot.com 

Comments

  1. kalau bg aku sebijik ni pon xluak nie..haha

    ReplyDelete
  2. Negeri kecik jek..
    Nak vroommm Bugatti tu pun x puas..
    Membazir..jual keta tu n bagi duit kat org susah lebih bagus...Byk pahala..

    ReplyDelete
  3. lol ! nk bwk kete dlm kubo ke ! huhu

    ReplyDelete
  4. agak2....anak2 die nk kt aku x?????

    ReplyDelete
  5. cik nathrah:betul2, x luak tu..huhu

    cik shinju:kt brunei mana ada org susah sume kaya raya.sb tu dia x kesah.tp betul la...membazir!

    zal_cdpx: agaknya la kot..hee~

    nadey:ko cuba cucuk jarum dulu..gi ngorat,risik or pinang ke.mn tau ada rezeki ko.haha!

    ReplyDelete
  6. nak sechewen.. eh silap.. nak sebijik.. hahah

    ReplyDelete
  7. haha.lantak la baginda.
    baginda kan ada duit bnyak ^^.

    ReplyDelete
  8. pergh. takpelah keta banyak asalkan negara makmur

    ReplyDelete
  9. proton wira ada tak lam ni... waja ke... kancil 850 ke... huhuhu

    ReplyDelete
  10. kalau hilang 10 biji pun bukan dia sedar

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.