Skip to main content

Gambar-Gambar Paling Menyedihkan

 Sedih. Mata rasa pedih. Air mata bagai nak mengalir bila tengok gambar-gambar di bawah ni...where is exactly the sense of humanity in all of us?

Starving boy in Africa. Lihatlah tangan budak ni. Hanya kulit yang membaluti tulang. Tak ada isi langsung..sukar dibayangkan penderitaan yang dihadapi oleh mereka di sana.
Palestine Father Saving Son : Muhammand al-Durrah, 12 tahun ditembak mati oleh askar Israel. Bapa budak ni, yang cuba melindungi anaknya turut ditembak sama. Video dirakam live oleh dua org France cameraman. Rasa nak nangis bila tengok gambar ni.

Seorang kanak2 Sudan yg sedang kelaparan, diperhatikan oleh seekor burung helang pemangsa. Tiada siapa yg tahu apa yg terjadi kpd kanak2 ini. Jurugambarnya, Kevin Carter yg memenangi hadiah Pulitzer Prize akhirnya membunuh diri 3 bulan selepas dia merakamkan gambar ini.

Mangsa tahanan di penjara Abu Ghraib bukan sahaja didera dan dibogelkan, malah diperlakukan seperti binatang.

Seorang kanak2 pelarian Afghanistan sedang berlindung di sebalik ribut pasir. Mata rasa pedih bila menatap lama gambar ni. Rasa  sedih sangat.

Kanak2 di timur Nigeria yg menderita penyakit kwashiorkor, penyakit yg menyebabkan tulang dan otot badan mengecut akibat kekurangan protein. Ini akibat dari krisis makanan di Nigeria.

Boston Fire: kanak2 terjun dari bangunan utk menyelamatkan diri.

Burial of an unknown child: Gambar ini menunjukkan kesan terburuk daripada kecelakaan industri, berpunca drp US multinational chemical company, Union Carbide.

Seorang rahib membakar dirinya sbg protes kpd penindasan oleh kerajaan Vietnam

Gambar ini memenangi Pulitzer prize dirakamkan oleh Eddie Adam menunjukkan Nguyen Ngoc Loan, seorang polis kerajaan Vietnam sedang menembak seorang tahanan gerilla Viet Cong

Seorang mayat kanak2 12 tahun yg ditembak dalam peperangan Apartheid di Afrika Selatan sedang diangkat oleh seorang pelajar ketika satu demonstrasi bantahan diadakan.

Org2 Yahudi yg ditembak mati oleh tentera Nazi dikebumikan dalam sebuah perkuburan besar.

Dua org kulit hitam digantung dihadapan 10000 org kulit putih pd tahun 1930.

Gambar ini paling menyentuh hati. Bayangkan kanak-kanak ini berlari ketakutan dikejar oleh askar2 di belakang mereka. Malah, seorang kanak2 berlari dlm keadaan berbogel. Gambar dirakan ketika perang Vietnam.

Gambar ketika perang Palestine.

Amalan dasar apartheid di Afrika Selatan. Bekalan air diasingkan.

Gambar mayat Tsunami di Aceh.

Comments

  1. sedihnye!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. cianny....
    pic ke-2 mmg mmbuatkan sy sebak..
    tetibe jew homesick..:((

    ReplyDelete
  3. shida: pic kedua le plg menyedihkan. termasuk pic ketiga n pic yg ada dak pompuan vietnam telanjang tue..sedih

    ReplyDelete
  4. yg paling sedey...pic bapa yang nak protect anak dia dr tembakan israel...pergh...hujan la plak tetiba...sob..sob..='(
    anyway thanx for sharing...

    ReplyDelete
  5. pic kedua tu plg sedih...ya Allah, selamatkanlah hamba-hambamu di sana dr kekejaman Yahudi

    ReplyDelete
  6. Speechless..tak tau nak luahkan dlm bentuk perkataan...Semoga Allah mencucuri Roh mereka dan ditempatkan dikalangan insan2 yg diredhai...hmmmm

    ReplyDelete
  7. tsunami paling menyentuh prasaan. mungkin berlaku dekat dengan kita. :(

    ReplyDelete
  8. YA ALLAH !!!! blaku kumusnahan d muka bumi !
    tp bab NAZI bunuh YAHUDI.., yg tu ptt tabik spring ! HITLER mmg mmbenci YAHUDI ! alangkah bgus jika dia ISLAM! wallahuaklam

    ReplyDelete
  9. Astarghfirrullahalazim...

    Kesian nya tgk bdk2 tu....knp kejam sgt?

    ReplyDelete
  10. @Cik Grrr hny manusia2 kejam tu yg ada jawapannya :(

    ReplyDelete
  11. Kesian tgk bapak yg protect anak 2..Israel x abes2 nk kejam kt dowg..Xkn la sbb Holocaust nk kejam kt bngsa len plak..X adil tol..:(

    ReplyDelete
  12. kan best kalau tentera nazi support palestin attack israel..wallahuaklam

    ReplyDelete
  13. Khaibar Khaibar Ya Yahud!!!
    Jaisyu Muhammad Saufa Ya'ud...

    ReplyDelete
  14. This is sick!
    Muhasabah diri sebentar!!

    ReplyDelete
  15. sedih tengok pic yang ke2....huhuhu..israel laknatullah...

    ReplyDelete
  16. Nasib la Malaysia masih banyak orang gemuk2,
    kalau kata x cukup makanan lagi x tau la ape nak jadi...
    kadang2 orang nak sedekah belikan makanan pon x lalu... hai~ nasib2.

    ReplyDelete
  17. picture yg ni kn kanak-kanak ini berlari ketakutan dikejar oleh askar2 di belakang mereka tu,budak tu berbogel sbb belakang badan dia terbakar..seluruh bdn dia terbakar.. rambut dia pun sama... sebab tu baju budak perempaun tu terkoyak dan budak tu berbogel.. juz tambahan kepada caption gambar tuh. :)

    ReplyDelete
  18. photo yg kevin carter tu. burung tu burung hering. vulture.. kesalahan tu.
    kevin carter tu halau burung tu kan. lps amik gambar. dia blah ja.. then dia bunuh diri sebab depressed.. rasa bersalah sebab x tolong budak tu.

    This was found in his diary,

    Dear God, I promise I will never waste my food no matter how bad it can taste and how full I may be. I pray that He will protect this little boy, guide and deliver him away from his misery. I pray that we will be more sensitive towards the world around us and not be blinded by our own selfish nature and interests. I hope this picture will always serve as a reminder to us that how fortunate we are and that we must never ever take things for granted.

    Please don't break.. keep on forwarding to our friends on this good day.. Let's make a prayer for the suffering in anywhere any place around the globe and send this friendly reminder to others; think & look at this...when you complain about your food and the food we waste daily.........

    ReplyDelete
  19. @the one oh, thank you so much for the info!

    ReplyDelete
  20. "cdihnye..xdpt dbygkn kesengsaraan mereka..

    ReplyDelete
  21. x dpt bygkn lau suatu ary nanti 1 dunia mengalami kemarau y tlh di janji kan...
    sgt menakutkan...
    subahannaALLAH...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif.

1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.


Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktoryang agakdominandalam menentukan saizzakarnormaladalah faktorgenetik.Ini adalah satu faktorpentingyang mestiberbeza dari setiapbangsa,keturunan,dan negarasecara keseluruhannya.

Cara Membuat Simbol dan Emoticon Menggunakan Keyboard

Jika anda seorang keyboard warrior, ini ada beberapa trick menarik untuk memantapkan skill anda:

Cara-caranya: Find Alt code.