Monday, August 16, 2010

Produk Kecantikan/ Kesihatan yang Memudarat

Bagi anda yang obses kepada kecantikan, awas dengan kehadiran produk-produk berikut di pasaran. Produk-produk ini telah disenarai hitamkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia kerana dikesan mengandungi bahan kimia beracun termasuk steroid yang boleh memudaratkan pengguna.







Produk disenarai hitam Kementerian Kesihatan
Malaysia

Produk pelangsing badan berdaftar ada sibutramine:

  • Kintop
  • Body Beaus
  • BMI-9 Xylimming Capsule
  • Senna Plus Capsule
Produk tidak berdaftar mengandungi sibutramine:
  • Lami
Produk berasaskan makanan mengandungi sibutramine:

  • Obexlim
  • Slimax Coffee
  • Beaute Fit Body Contour
  • Body Trimz


    Produk tradisional berdaftar yang mengandungi steroid:
    • 357 Nasal Spray
    Produk tradisional tak berdaftar mengandungi steroid:
    • Makjun Taufiq Dua Istimewa
    • Majun Dua Istimewa
    • Ginseng Jin Fui Wan
    • Maajun Tenaga Herba Ubi Jaga
    • Jamu Tradisional Jaya Asli (Anti Asam Urat)
    • Red Brand Ginseng Plus Zheng Fei Capsule
    • Ren Sem Tu Chon Chin Kuo Pill
    • Makjun Syafiq 3 Istimewa
    • Reepo
    Produk berasas makanan yang mengandungi steroid:
    • Air Ikan Haruan
    Produk kosmetik yang mengandungi hydroquinone dan tretinoin atau salah satu:
    • Eriesya Spa Beauty Cream
    • Atika Beauty Renewal Cream
    • Temulawak Whitening Pearl Cream Papaya
    • Ratna Sari Whitening Night Cream
    • Tia Amelia Krim Jeragat
    • Chantique Whitening Night Cream
    • RZAC White Pearl Cream
    • Nuriz Day and Night Cream
    • Elite Rias Er Cream
    • R&Z Whitening Night Cream
    • Beauty Line Beautitude Multipurpose Cream
    • Pigmentation Recovery Complex
    • Zara Rejuvenation Cream
    • Natasya Krim Herba Gold
    • De Putih Night Cream
    Produk tradisional berdaftar ada antihistamine
    • Eng Leong Cordyceps Chuanbei Plus Cough Pill
    Produk tidak berdaftar mengandungi antihistamine
    • Pil Zhen Zhu Bai Fong Wan
    • Qian Tong Dan
    • Raja Ubat Resdung
    • Coral Plus UA 350MG
    Ada pengguna meninggal kerana menggunakan produk ini dan dikhuatiri ramai mendapat penyakit kronik, termasuk gila jika memakan campuran bahan berkenaan secara sesuka hati tanpa pengetahuan dan nasihat doktor.

    Semoga bermanfaat:-

    Entri-Entri Berkaitan.....

    14 comments:

    1. terima kasih banyak2 bagi info ni...sungguh berguna..takut la sekarang nak guna apa2 produk, tapi lau x jaga muka, nanti lain plk jadinya..haih..
      set tia amelia yang lain ok ek?

      ReplyDelete
    2. nasiblah xpernah guna produk nie semua,...
      tq aras info nie,.lgipon kat pasaran byk produk tiruan

      ReplyDelete
    3. onelove: betul tu muka tetap kena jaga tp byk alternatifkan...huhu, set tia amelia yg lain tu x sure la ok ke tak...rasanya set jeragat tu sj kot yg affected

      ReplyDelete
    4. Mar: yup skrg ni byk produk tiruan...yg jd mangsanya pengguna...

      ReplyDelete
    5. nsib baek x guna smua produk yg di senaraikn tu...pakai safi jer...hehe

      ReplyDelete
    6. wah...sy pun pakai safi jer. dari ubat gigi, minyak rambut,shampoo,pencuci muka,losyen sume jenama safi..heheh

      ReplyDelete
    7. gila betul. ni la padah kalau obses cantik...

      ReplyDelete
    8. green gorjes: sila2..tp ini artikel lama, kira2 4 bln lpas.xtau msih relevan ke x..

      ReplyDelete
    9. janganlah pakai. pedihkan muka je. aku pakai pncuci muka al-hidayah je. malam krim safi tu pun kadang2 je

      ReplyDelete
    10. safi la yg saya rasa selamat,murah dan suci...hihihi...alhmdulillah,masalah kulit teruk xprnah jdi pakai safi ni..hihi..

      ReplyDelete
    11. As'salam saya bdak baru btandang ke blog ni..saya xpnah pkai pun wlaupn tinginla jgk tp budjet xckup nk beli produk yg blambak d psarn skrg ni klu bleh nk jgk cantik rsau&tkut klu produk yg kita pkai 2 bkal mberi kesan smpingn d kmdian ari ee..seramnya,tkut&mngerikn klu kulit jd btambh truk mnta simpg mlaikt 44..nk cantik biarla bpada2 jgn tlalu obses parah mcm 2..kenala bhati2 jgk klu nk mmbeli apa2 produk pstikn ia xmmudartkn belila produk yg dykini halal,bersih,bhan2 yg dgunakn xmbhayakn diri kita srt tmpt utk mbeli produk 2 btauliah

      ReplyDelete

    Related Posts with Thumbnails