Skip to main content

[GAMBAR] Melihat Keadaan Syria Sebelum dan Selepas Perang Saudara





Bandar bersejarah Aleppo, salah satu bandar tertua yang didiami di dunia, berada dalam kemusnahan pada hari ini. Perang saudara di Syria, yang telah meledak selama hampir lima tahun sekarang, telah memusnahkan seluruh negara, membunuh puluhan ribu dan berjuta-juta pelarian. Tapak Warisan UNESCO World of Aleppo adalah salah satu kawasan paling teruk dengan kemusnahan yang hanya boleh digambarkan sebagai bencana.


Di kawasan ini berdirinya gereja bersejarah Byzantine, masjid purba dan kubu tentera salib, kini hanya tinggal timbunan runtuhan. Menara di Masjid Agung Aleppo tidak lagi berdiri, dinding Citadel of Aleppo kini diisi dengan lubang peluru dan meriam. Pasar tertutup terkenal  Al-Madina telah dijilat api. Aleppo telah menjadi simbol kehancuran yang memberi kesan ke atas Syria dan penduduknya.

Gambar-gambar berikut adalah perbandingan beberapa mercu tanda di Aleppo, sebelum dan selepas perang saudara bermula.


















source: OLYMPIA



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.