Skip to main content

Pantai Yang Rare di Tepi Sungai Paris





Setiap tahun sejak tahun 2002, sebahagian daripada kawasan pejalan kaki di sepanjang Sungai Seine, di tengah-tengah Paris, berubah menjadi pantai dalam acara musim panas popular dipanggil Paris Plages, yang bermaksud "Paris Beach" dalam bahasa Perancis. 


Beribu-ribu tan pasir diimport bersama-sama dengan pokok-pokok sawit bersaiz penuh, kerusi pantai dan kereta pos-lounge untuk mewujudkan pantai sepenuhnya, masing-masing dengan tema yang berbeza.


Paris Plages adalah ilham Datuk Bandar Paris Bertrand Delanoe, yang telah mencipta skim untuk menyediakan suasana tepi pantai kepada penduduk Paris yang terperangkap dalam bandar semasa cuti musim panas.

Pada mulanya hanya terdapat satu pantai. Kemudian pantai kedua dibuka pada tahun 2006. Pada tahun berikutnya, lokasi yang ketiga telah ditambah di sepanjang terusan yang indah yang dikenali sebagai "Bassin de la Villette", di timur laut Paris. Pantai yang paling popular dan sesak terletak di tebing kanan Sungai Seine, dan menjangkau selama 3 kilometer pada tahun 2015.








source: http://www.amusingplanet.com/


Comments

  1. wih sangat bagus tepi sungai di sulap jadi seperti di tepi pantai

    ReplyDelete
  2. When you're tired, you want to relax after a stressful working hours, you need to have time to take care of the kids active.
    Please visit our website and play exciting flash games.
    Thanks you for sharing!
    Friv 4

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.