Skip to main content

Kawah Gunung Berapi Yang Mengeluarkan Asap dan Larva Berwarna Biru





Kawah Ijen adalah salah satu daripada beberapa gunung berapi yang terletak di dalam lingkaran yang disebut sebagai Ijen Caldera di kasawan seluas 20 km lebar di Jawa Timur, berhampiran Bandung Indonesia.


Kaldera daripada Kawah Ijen membentang seluas satu kilometer ini mempunyai tasik kawah berasid dengan warna biru turquoise yang sentiasa melepaskan gas bertoksid sepanjang masa.  


Pada waktu malam gas panas membakar untuk mengeluarkan suasasana biru sensasi yang unik kepada Kawah Ijen. Gas muncul dari keretakan di dalam gunung berapi pada tekanan dan suhu tinggi, sehingga 600 ° C, dan apabila mereka bersentuhan dengan udara, mereka menyalakan, menghantar api sehingga 16 kaki tinggi. Sebahagian daripada gas terpeluwap ke dalam sulfur cecair, dan terus membakar kerana ia mengalir menuruni cerun memberi pemandangan lava biru mengalir.


 Lagi gambar-gambar menarik:





 source: amazingplanet

Comments

  1. Appreciation to my father who informed me about this blog, this blog is truly awesome.


    my weblog - prolapsed internal hemorrhoids

    ReplyDelete
  2. Hey there! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
    I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very
    good results. If youu know of any please share. Thanks!


    Look into my site :: http://norw.in/

    ReplyDelete
  3. Această indicație poate fi un pic dificil uneori pentru a naviga .
    Găsiți ceva ce iti place sa faci si fa-o la cele
    mai bune de capacitatea dumneavoastră . În anii
    1980 și la începutul anilor '90 pe Madonna a fost spectacol
    principal .

    Also visit my weblog - http://sexshopbucuresti.cabanova.com/

    ReplyDelete
  4. I think this is an informative post and it is very useful and knowledgeable. therefore. I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article. ทางเข้า i99bet

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.