Tuesday, April 1, 2014

Wow, Terdapat 45 Juta Jenis Bunga di Taman Raksasa Ditengah Padang Pasir Ini!





Pernah terbayang sebuah taman bunga berwarna warni dengan jutaan jenis bunga yang terletak ditengah-tengah padang pasir? Iya, ianyanya bukan di Eropah atau di negara-negara beriklim sejuk, tetapi terletak ditengah-tengah padang pasir dengan suhu yang panas!


Dubai Miracle Garden adalah taman bunga terbesar di dunia, berlokasi di Dubailand iaitu di Emiriah Arab Bersatu (UAE). Kawasan seluas 72,000 meter persegi ditumbuhi 45 juta jenis bunga warna-warni dari seluruh dunia. Bunga-bunga ini tidak hanya menghampar indah, tetapi juga dibentuk dalam pelbagai formasi seperti hati, bintang, igloo, piramid, dan pelbagai bentuk lainnya.


Fakta Ringkas:
  • Dubai Miracle Garden dibuka Februari 2013 yang lalu. 
  • Nama syarikat pengembang taman bunga ini adalah Akar. Menurut syarikat ini, adalah tidak mustahil untuk mengembangkan sebuah oasis di tengah gurun pasir, melalui penggunaan air limbah dan irigasi.
  • Tidak hanya indah, display bunga di Dubai Miracle Garden akan terus berganti pada setiap musim. 
  • Kalau di Eropah bunga-bunga akan mati akibat musim sejuk, namun di Dubai, puncak musim sejuk adalah waktunya bunga tumbuh subur. Sebaliknya, Dubai Miracle Garden akan ditutup pada puncak musim panas.
  • Dubai Miracle Garden dibuka setiap hari, 09:00-09:00, dari bulan Oktober hingga akhir Mei. 
  • Taman bunga ini akan tutup pada akhir Mei dan dibuka kembali bulan Oktober disebabkan ketika musim panas, suhu di tempat ini rata-rata mencapai 40 darjah Celcius. Keadaan ini adalah tidak sesuai untuk tanaman bunga.

Lagi gambar-gambar menarik:










sumber: apakabardunia, google image


Entri-Entri Berkaitan.....

9 comments:

  1. Uae ni mmg suka membazir duit.Mentang2 kaya dgn minyak.Cuba duit 2 derma kt org susah@ rmh kebajikan.

    ReplyDelete
  2. kerennn ... tamannya sanat bagus d kunjungi

    ReplyDelete
  3. wih tamanya sangat indah,pengen atu ke sanah.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails