Skip to main content

Melihat Bagaimana Pramugari Air Asia Menjalani Latihan Di Dalam Air





Saat naik pesawat kita disambut oleh cabin crew dengan ramah. Cukupkah senyum ramah menenangkan hati penumpang?


Sering terselip di hati kita sebagai penumpang, jika terjadi permasalahan selama penerbangan, apakah para crew cabin tersebut, di sebalik senyum ramah mereka, mampu mengatasi permasalahan yang terjadi? Apatah lagi jika kita menumpang pesawat yang berstatus Low Cost Carrier seperti Air Asia.

Jika itu kerisauan anda, maka usir jauh-jauh kerana ternyata setiap pramugari ini adalah terlatih untuk membantu anda di saat-saat kecemasan.

Berikut beberapa latihan yang perlu dilalui oleh para  cabin crew di akademi pramugari Air Asia di Asian Aviation Centre of Excellence, Sepang, Malaysia.

Para cabin crew mendapat training selama 2 bulan penuh di Asian Aviation Centre of Excellence, Malaysia, dan dilanjutkan sehingga 5 bulan di negara masing-masing (bagi cabin crew dari negara lain). Setelah 6 bulan barulah para cabin crew ini dibenarkan melayani penumpang di atas pesawat. Setiap tahun mereka akan di-refresh, sehingga mereka selalu terlatih sepanjang masa.


Cabin crew AirAsia sedang bersiap memberi petunjuk keselamatan penerbangan        


Menerima arahan dari instructor menyelamatkan penumpang        


Menutup perahu darurat dengan kain di atasnya        


Membuka kembali dan melipat kain penutup        


Turun ke laut menyelamatkan penumpang.
        

source: http://travel.detik.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.