Skip to main content

Satu-satunya Puncak Gunung Yang Dilitupi Salji Kekal di Asia Tenggara





Ianya adalah sesuatu yang menakjubkan, di sebuah negara tropika, terdapatnya puncak pergunungan yang dilitupi oleh salji kekal sepanjang tahun. Di sini, pemandangan yang terhidang ibarat melihat pemandangan hamparan salji di negara-negara Eropah. 


Pegunungan Jayawijaya adalah nama untuk deretan pegunungan yang terbentang memanjang di tengah wilayah Papua Barat dan Papua (Indonesia) hingga Papua New Guinea di Pulau Irian. Sebelum penyatuan Papua Barat ke Indonesia, pegunungan ini dikenal dengan nama Pegunungan Orange.

Deretan Pegunungan yang mempunyai beberapa puncak tertinggi di Indonesia ini terbentuk kerana pengangkatan dasar laut ribuan tahun silam. Meskipun berada di ketinggian 4800 meter dari aras laut, fosil kerang laut, misalnya, dapat dilihat pada batuan gamping dan klastik yang terdapat di Pegunungan Jayawijaya. Disebabkan itu, selain menjadi syurga para pendaki, Pegunungan Jayawijaya juga menjadi syurga para peneliti geologi dunia.


Pegunungan Jayawijaya juga merupakan satu-satunya pegunungan dan gunung di Indonesia dan Asia Tenggara yang memiliki puncak yang tertutup oleh salji abadi, walaupun bukan keseluruhan puncak dari gugusan Pegunungan Jayawijaya memiliki salji. Salji yang dimiliki oleh beberapa puncak bahkan saat ini sudah hilang kerana perubahan cuaca secara global.


Lagi gambar-gambar menarik:












source: wikipedia, google image


Comments

  1. tapi sekarang telah mengerucut saljunya dikarenakan pemanasan global

    ReplyDelete
  2. Sangat indah sekalih,
    pasti sangat dingin di sanah hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.