Skip to main content

Manusia Pertama Yang Melawat Kesemua 201 Negara di Dunia Tanpa Menggunakan Kapal Terbang





Seorang lelaki British, Graham Hughes telah menjadi manusia pertama di dunia yang melawat kesemua 201 negara di dunia tanpa pernah menjejakkan kakinya di dalam kapal terbang.

Lelaki berusia 33 tahun itu menamatkan perjalanannya sejauh 160,000 batu di Selatan Sudan, negara terbaru di dunia, pada penghujung 2013 lalu.



Fakta menarik perjalanan Graham Hughes:
  • Ia mengambil Hughes 1,456 hari untuk menyelesaikan pengembaraan epiknya yang mana berkos rendah, yang mana pengembaraan itu difilemkan untuk mengumpul wang untuk kerja amal WaterAid, yang bekerja untuk menyediakan air bersih dan sanitasi di Afrika, Asia dan Amerika Tengah.
  • Graham Hughes melakukan perjalanannya dengan menggunakan bas, teksi, keretapi dan kebanyakan masa beliau berjalan kaki sendiri untuk perjalanan 160,000 batu dengan bajet kecil hanya $ 100 (RM 310) seminggu.
  • Perjalanan epik itu bermula di kampung halamannya di Liverpool pada Hari Tahun Baru 2009, dan tamat 1,456 hari kemudian (kira-kira 4 tahun).
  • Menghabiskan masa selama empat hari dalam bot bocor 'untuk mencapai Cape Verde, dijatuhi hukuman penjara selama seminggu di Congo, dan telah' diselamatkan dari fundamentalis Islam oleh Ladyboy Filipina '
  • Titik paling pilu baginya sepanjang perjalanan itu ialah apabila kakaknya, Nicole, meninggal dunia akibat kanser dua tahun lalu

Lagi gambar-gambar menarik:







source: http://www.nydailynews.com, http://www.dailymail.co.uk




Comments

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.