Skip to main content

Kepantasan Malaikat Jibrail Terbang Berdasarkan Teori Fizik Moden





Ahli Fizik dari Mesir bernama DR. Mansour Hassab El Naby mengemukakan teori berdasarkan petunjuk Al Qur’an (Surah As Sajdah:5) kelajuan  cahaya dapat dihitung dengan tepat sama dengan hasil pengukuran secara ilmu fizik modern (A New Astronomical Quranic Method for The Determination of The Greatest Speed C



Ilustrasi I

Berdasarkan QS As Sajdah ayat 5 :

Dia mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) itu naik kepadaNya dalam satu hari yang kadarnya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu

Secara jelas ayat tersebut memakai perbandingan bahawa satu hari sama dengan 1000 tahun, dihitung dengan cermat ternyata sama dengan kepantasan cahaya. Pertanyaannya kemudian, petunjuk ayat ini apakah sebagai penjelas atas petunjuk ayat dalam Al Qur’an yang lain?

Apakah kepantasan cahaya merupakan yang paling cepat di alam semesta ini seperti tanggapan manusia sekarang berdasarkan ilmu fizik modern? Dari beberapa ayat di dalam Al Qur’an disebutkan bahawa malaikat mempunyai kepantasan terbang yang sangat cepat.

Seperti dalam Surah An Naazi´aat ayat 3-4
1. Demi malaikat-malaikat yang diutus untuk membawa kebaikan
2. Dan (malaikat-malaikat) yang terbang dengan kencangnya [1537]
3. Dan (malaikat-malaikat) yang turun dari langit dengan cepat. Dan (malaikat-malaikat) yang mendahului dengan kencang

Juga pada Surah Al Mursalat ayat 1-2 dijelaskan bahawa malaikat terbang dengan kencang atau cepat:
Bagaimana malaikat terbang? Malaikat dapat terbang kerana memiliki sayap, ada yang mempunyai 2, 3 atau 4 sayap.

Disebutkan pada Surah Faathir ayat 1 :
Segala puji bagi Allah Pencipta langit dan bumi, Yang menjadikan malaikat sebagai utusan-utusan (untuk mengurus berbagai macam urusan) yang mempunyai sayap, masing-masing (ada yang) dua, tiga dan empat. Allah menambahkan pada ciptaan-Nya apa yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Dari penjelasan tersebut dapat lebih jelas bahawa yang mampu terbang dengan kepantasan tinggi adalah malaikat. Seberapa cepat terbangnya?

Petunjuk dalam ayat tersebut sangat jelas bahawa perbandingan kepantasan terbang malaikat adalah dalam sehari kadarnya 50,000 tahun. Berdasarkan kaedah penghitungan yang dilakukan DR. Mansour Hassab El Naby seperti dalam tulisannya bahawa untuk satu hari yang berkadar 1000 tahun sama dengan kepantasan cahaya (299,792.4989 km/saat).

Berdasar rumus-rumus dan cara yang sama untuk perbandingan sehari sama dengan 50000 tahun dapat diperoleh hasil perhitungan sama dengan 50 kali kelajuan cahaya (14,989,624.9442 km/saat).

Kesimpulannya adalah berdasarkan informasi dari Al Qur’an dapat dihitung kecepatan terbang malaikat dan Jibril yaitu 50 kali kelajuan cahaya!



Ilustrasi 2

Sampai saat ini pengetahuan manusia belum menemukan sesuatu pun yang mempunyai kelajuan melebihi kepantasan cahaya. Berdasarkan petunjuk Al Qur’an sangat jelas disebutkan bahawa malaikat dan Jibril mempunyai kemampuan terbang 50 kali kelajuan cahaya. Hal tersebut bisa dimaklumi kerana penciptaan malaikat berasal dari unsur cahaya (nuur). Suatu saat diharapkan ilmuwan muslim dapat meneliti petunjuk tersebut dan menjadi penemu yang selangkah lebih maju kerana berdasarkan Al Qur’an, kitab suci yang merupakan satu-satunya kitab yang tepat, berisi kepastian kerana merupakan Firman Allah SWT.


sumber: http://si-irung.blogspot.com

Comments

  1. pantas saja kalau malaikat pembawa wahyu dari langit

    ReplyDelete
  2. kepantasan malaikat adalah 146 kali lebih laju daripada kelajuan cahaya.

    Hal ini berdasarkan kiraan dan juga cerita mengenai malaikat

    sekali libasan sayap = 1000tahun perjalan manusia = 43,800,000km

    boleh rujuk kisah mengenai malaikat melihat syurga

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.