Skip to main content

(GAMBAR) Proses Pemasangan Kapal Angkasa Space Shuttle oleh NASA





Pesawat ulang alik terbaru milik NASA bakal diterbangkan pada September 2014. Sementara pesawat ulang alik Endeavor telah ditamatkan perkhidmatannya dan disimpan di California Science Center. Pesawat ulang alik ini terbang secara vertikal dan biasanya membawa 3 - 5 angkasawan, bahkan pernah mengangkut 8 angkasawan sekaligus. Kapasitinya dalam keadaan darurat mampu mencapai 11 angkasawan dan mampu membawa muatan seberat 22700 kg. Dengan kepantasan 28,000 kilometer sejam, angkasawan di dalam pesawat ulang alik ini dapat melihat matahari terbit atau terbenam setiap 45 menit. Bayangkan betapa laju dan hebatnya teknologi kapal angkasa ini! 



Untuk melihat dengan lebih lanjut kecanggihan kapal angkasa ini, apakata kita lihat proses-proses pemasangan kapal angkasa ini yang cukup kompleks!






















































































 


source: wikipedia, gempak.org



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.