Skip to main content

Nahas Bas di Genting Highland; 37 Disahkan Maut, 12 Gambar Terkini Sekitar Tempat Kejadian





Sekurang-kurangnya 33 orang dikhuatiri maut selepas sebuah bas yang membawa pelancong terhumban ke dalam gaung sedalam 30 meter di Kilometer 36, Lebuh Raya Karak menghala ke Kuala Lumpur kira-kira pukul 2.20 petang Rabu.


Sehingga kini seramai 17 mangsa berjaya dibawa keluar daripada bas.

Menurut bomba, 33 orang mangsa yang masih terkandas di dalam bas dipercayai mati.

Pasukan bomba dan penyelamat dikatakan akan mengambil masa sekurang-kurangnya dua jam lagi untuk mengeluarkan mangsa terbabit.


Setakat jam 6 petang ini, 16 penumpang yang cedera sudah dikeluarkan dan mereka kini dikejarkan ke Hospital Selayang dan Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk rawatan.


Nahas berlaku jam 3 petang tadi ketika bas ulang-alik itu sedang menghala ke Kuala Lumpur dari pusat peranginan itu.


UPDATE:

Sehingga jam 8.30 malam tadi, seramai 37 orang disahkan maut manakala 16 lagi mengalami kecederaan dalam nahas bas terhumban gaung di KM3.6 Jalan Genting-Karak, petang tadi.

Jabatan Bomba dan Penyelamat berkata, daripada jumlah itu, 24 mangsa adalah lelaki manakala 13 lagi adalah wanita.

Pemandu bas dan tiga warga asing masing-masing dari Thailand, Bangladesh dan China juga terkorban.
Sementara itu, 11 lelaki dan lima wanita mengalami kecederaan dalam nahas terbabit.


Lagi gambar sekitar tempat kejadian:












 sumber: mstar, berita harian, hmetro, utusan malaysia

Comments

  1. kawasan karak tu sememangnya KERAS...

    ReplyDelete
  2. Nauzubillah....takutnye...sy pling tkut jln ke genting n cemeron....

    ReplyDelete
  3. Nauzubillah....takutnye...sy pling tkut jln ke genting n cemeron....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.