Skip to main content

Peralatan Makan Suku Kaum Kanibal di Fiji




 

Kisah mengenai suku-suku kanibali sebelum era moden memang bukan rekaan semata-mata. Bahkan sebuah suku di Fiji mempunyai alat makan khas untuk menyantap daging manusia. Alat makan istimewa tersebut baru-baru ini terjual sehingga Rm 146,000 pada sebuah acara lelongan.


Harga yang cukup tinggi itu disebabkan ia adalah peninggalan dari abad ke-19. Selain antik, juga mempunyai cerita unik di sebaliknya.

Suku kaum asli di Fiji yang gemar makan daging manusia ini tidak sembarangan menggunakannya. Alat seperti garpu dengan empat jeruji tajam ini hanya boleh digunakan untuk ketua suku. Ketika perang antara suku masih kerap terjadi pada masa itu, biasanya korban yang kalah menjadi santapan lazat.

Tubuh-tubuh inilah yang akan disantap bersama-sama seluruh kaum suku. Namun pembahagian daging untuk ketua suku harus menggunakan garpu ini. Panjangnya beragam antara 6 hingga 17 inci.

Garpu-garpu tersebut dipandang sebagai benda suci dan disimpan di dalam sebuah gubuk berasap. Kerana garpu itulah yang mewakili kekuatan seorang ketua suku.



sumber:http://haxims.blogspot.com

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.