Skip to main content

Kebiasaan-Kebiasaan Yang Merosak Otak Kita








1. Tidak sarapan pagi : Sarapan pagi penting bagi kesihatan otak. Mereka yang tidak sarapan pagi memiliki kadar gula yang rendah, yang mengakibatkan penyaluran nutrisi ke otak berkurang.


2. Makan terlalu banyak : Terlalu banyak makan, apatah lagi sekiranya kadar lemaknya tinggi, boleh mnegkibatkan mengerasnya pembuluh darah otak, akibat penimbunan lemak pada dinding dalam pembulu darah. Akibatnya kemampuan kerja otak akan menurun.


3.Merokok : Zat yang terdapat dalam rokok yang terisap akan mengakibatkan penyusutan otak secara cepat, serta dapat mengakibatkan penyakit Alzheimer.


4. Mengambil gula berlebihan : Pengambilan gula yang terlalu banyak atau berlebihan akan menyebabkan terganggunya penyerapan protein dan nutrisi. Akibatnya terjadi ketidaksinambungan gizi yang akan menganggu perkembangan otak.


5. Pencemaran udara : Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam tubuh manusia. Menghirup udara yang tercemar menurunkan penyaluran oksigen ke otak sehingga dapat menurunkan efisiensi otak.


6. Kurang tidur : Otak memerlukan tidur sebagai 'saat istirahat' dan memulihkan kemampuannya. Kurang tidur dalam jangka waktu lama akan mempercepat kerosakan sel otak.


7. Menutup kepala saat tidur : Kebiasaan tidur dengan menutup kepala akan meningkatkan konsentrasi zat karbon dioksida dan menurunkan konsentrasi oksigen, yang dapat menimbulkan efek kerosakan otak.


8.Menggunakan pikiran saat sakit : Bekerja terlalu keras atau memaksa untuk menggunakan pikiran ketika sedang sakit dapat menyebabkan berkurangnya produktivit otak serta dapat merosak otak.


9.Kurang menggunakan otak : Berfikir adalah cara yang paling tepat untuk melatih otak, kurangnya stimulasi pada otak dapat menyebabkan pengerutan otak.


10. Jarang berkomunikasi : Komunikasi diperlukan sebagai salah satu sarana memacu kemampuan kerja otak. Berkomunikasi secara intelektual dapat memicu efisiensi otak. Jarangnya berkomunikasi akan menyebabkan kemampuan intelektual otak jadi kurang terlatih.


sumber: http://bukan-logika.blogspot.com/




Comments

  1. ternyata banyak hal yang dapat menyebabkan kerusakan otak

    ReplyDelete
  2. tengok porno en. billy? bukankah tu sebab jugak. ikk

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.