Skip to main content

Masjid Agung Umaya Dianggap Seperti Taj Mahal India Namun Hancur Kerana Dibom Kerajaan Syria





Menara Masjid Agung yang dibuat pada abad ke-11 yang berdiri menjulang di kota Aleppo ini hancur lebur akibat perang saudara yang terjadi di Syria.


Di kota Aleppo ini terjadi perang antara orang awam dengan tentera kerajaan pimpinan Bashar al-Bashir yang dimulai sejak musim panas tahun lalu. Banyak mangsa yang telah maut dalam peperangan ini. Yang lebih parah lagi, banyak kanak-kanak yang terlibat.

Kali ini, Masjid Agung yang berdiri kukuh di Aleppo harus mengakhiri masa kejayaannya yang hampir menginjak umur 12 abad. Sungguh, pemandangan yang memilukan.


Potret Masjid Agung pada tahun 2009


Keadaan Masjid Agung sekarang





 source: dailymail.co.uk

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.