Thursday, April 18, 2013

Anda Pernah Tengok Bukit Sejuta Salib??





Inilah lokasi warisan sejarah kebanggaan negara Lithuania, Hill of Crosses yang juga menjadi lokasi ziarah penganut Kristian, terletak 12 km di sebelah utara kota Siauliai, Lithuania Utara. Sesuai namanya, bukit kecil ini penuh dengan pelbagai salib.


Tidak diketahui sejak bila dan bagaimana sejarah terkumpulnya begitu banyak salib di tempat ini. Dikatakan terdapat lebih daripada 100,000 salib di Hill of Crosses.

Pelbagai cerita beredar tanpa sumber sejarah yang sahih, dan akhirnya menjadi lagenda tentang asal-usul Hill of Crosses. Salah satu kisah menyebut pada abad ke-13 ketika majoriti penduduk memeluk kepercayaan pagan, mereka membakar sebuah gereja di tempat itu. Setelah peristiwa tersebut, Hill of Crosses menjadi simbol peringatan dan pengunjung yang datang mulai membawa salib serta meletakkannya di tempat tersebut.


Pada tahun 1831 dan 1863, ketika pemberontakan anti-Soviet terjadi, semakin ramai pengunjung berduyun-duyun datang ke bukit ini. Namun ketika Soviet berkuasa, pemerintah berusaha meratakan Hill of Crosses sebanyak 3 kali dan menggali parit di sekitar bukit sebagai usaha untuk menghentikan kedatangan orang ramai ke situ.

Pada masa regim komunis, penanaman salib merupakan tindakan kejahatan dan mendapat ancaman hukuman berat. Namun walaupun begitu, tak ada yang peduli dan tetap berziarah ke Hill of Crosses. Setelah Soviet runtuh pada tahun 1991, Hill of Crosses menjadi lokasi kebanggaan nasional Lithuania.






sumber: apakabardunia.com




Entri-Entri Berkaitan.....

1 comments:

Related Posts with Thumbnails