Skip to main content

10 Universiti Terbaik di Dunia Untuk Petroleum Engineering, UTP Di Tempat Ke-6






Encik Billy adalah ex-UTPian, dan walaupun tidak mengambil jurusan Petroleum Engineering, tetaplah menjadi kebanggaan apabila universiti ini diiktiraf antara terbaik di dunia dalam bidang Petroleum Engineering. Bidang ini adalah satu-satunya ditawarkan di universiti di Malaysia, kalau dulu, mereka yang berminat untuk melanjutkan pengajian dalam bidang ini perlu ke luar negara, kini di Malaysia pun dah ada. Tak silap Encik Billy, jurusan Petroleum Engineering pertama kali ditawarkan di UTP pada tahun 2007, bermakna kini sudah hampir 6 tahun ia bertapak di Malaysia.


Dan berikut senarai 10 Universiti/Kolej Terbaik di Dunia Dalam Bidang Petroleum Engineering:


10. Heriot-Watt University

Terletak di United Kingdom, Universiti Heriot-Watt memang terkenal dalam melahirkan jurutera petroleum yang terbaik di dunia. Malah, Jabatan Kejuruteraan Petroleum di sini adalah antara 3 terbaik di dunia. Ia juga diiktiraf untuk pencapaian cemerlang yang dianugerahkan dengan Queens Prizes for Higher and Further Education. Pelajar didedahkan dengan pelbagai kerja-kerja penyelidikan dalam bidang kejuruteraan petroleum terutama pemulihan hidrokarbon ekonomi yang mana Universiti Heriot-Watt sangat terkenal. Sementara itu, Jabatan Kejuruteraan Petroleum juga berbangga dengan kewujudan Institut pascasiswazah iaitu Kejuruteraan Petroleum.



9. University of Tulsa

Universiti Tulsa di Oklahoma berbangga dengan kewujudan McDougall School of Petroleum Engineering di mana pelajar dilatih untuk menjadi jurutera petroleum profesional. Sekolah ini juga berfungsi sebagai tempat latihan yang baik bagi mereka yang ingin meneruskan pengajian ke tahap yang lebih tinggi dalam bidang kejuruteraan petroleum. Selain daripada ijazah sarjana muda, sekolah ini turut menawarkan Sarjana Kejuruteraan dan Sarjana Sains serta program Ph.D. McDougall School of Petroleum Engineering diiktiraf oleh badan terkenal Suruhanjaya Akreditasi Kejuruteraan. Pelajar boleh mengharapkan lebih banyak kerja-kerja penyelidikan dan aplikasi teknologi moden dalam aktiviti eksperimen yang kebanyakannya melibatkan penggerudian dan kejuruteraan takungan.

 

8. University of Stavanger

Terletak di Norway, Universiti Stavanger adalah rumah Institut Penyelidikan Antarabangsa Stavanger. Ia adalah di mana penyelidikan kejuruteraan petroleum dan pembangunan dilakukan. Malah, institusi ini sentiasa dsokong oleh agensi-agensi kerajaan dan swasta terutamanya terhadap penemuan dan pengeluaran petroleum. Ia memberi perhatian khusus kepada kejuruteraan penggerudian, kejuruteraan gas asli, pelaburan dan analisis keputusan, petroleum geosains, kejuruteraan pengeluaran dan kejuruteraan takungan. Jabatan ini mempunyai 60 tenaga pengajar dan kakitangan yang memberi tunjuk ajar kepada pelajar sarjana muda, sarjana dan ijazah Doktor Falsafah.

 

7. Al-Habeeb College of Engineering and Technology

Al-Habeeb College of Engineering and Technology adalah salah satu kolej kebanggaan India apabila berbicara mengenai kejuruteraan petroleum dalam latihan akademik. Di sini, pelajar akan didedahkan kepada pelbagai strategi, analisis, eksperimen dan teori-teori dalam bidang kejuruteraan petroleum. Sekolah ini sentiasa menekankan kepada pelajar terhadap permintaan jurutera petroleum di seluruh dunia dan pertumbuhan kerjaya yang baik. Al-Habeeb Kolej Kejuruteraan dan Teknologi memberi tumpuan kepada geologi, fizik petro, geofizik, penilaian pembentukan, kejuruteraan pengeluaran, dan ujian, penggerudian kejuruteraan, rangsangan takungan, kaedah pengukuran eksperimen, kejuruteraan takungan, termodinamik dan mekanik bendalir. Sekolah ini juga mempunyai hubungan baik dengan pelbagai syarikat-syarikat minyak / petroleum swasta di mana pelajar akhirnya dapat mencari pekerjaan selepas tamat pengajian.

 

6. Universiti Teknologi Petronas

Dimiliki oleh Syarikat Petronas yang terkenal di Malaysia, Universiti Teknologi Petronas mempunyai kampus seluas 4 kilometer persegi yang terletak di Bandar Seri Iskandar, Tronoh, Perak, Malaysia. Sekolah ini terkenal dalam memberi latihan kejuruteraan petroleum dan akademik. Pelajar tidak mempunyai masa yang sukar mencari pekerjaan selepas tamat pengajian kerana mereka sentiasa boleh memilih untuk bekerja dengan Petronas, sebagai syarikat minyak nasional Malaysia. Universiti Teknologi Petronas adalah salah satu yang terbaik di Asia dan dianggap oleh banyak pihak sebagai sebuah sekolah premier kejuruteraan petroleum.

 

5. Marietta College

Kolej Marietta adalah rumah kepada Edwy R. Brown Department of Petroleum Engineering and Geology di mana ijazah sarjana muda dalam bidang kejuruteraan petroleum ditawarkan. Jabatan ini diiktiraf oleh Jawatankuasa Akreditasi Kejuruteraan dan berada di tempat kesembilan di Amerika sebagai salah satu sekolah kejuruteraan petroleum yang terbesar . Program ini dikendalikan oleh tenaga pengajar dan organisasi yang pakar dalam bidang penyelidikan kejuruteraan petroleum dan pembangunan. Sekolah ini juga mempunyai tahap pekerjaan yang tinggi untuk pelajar-pelajar mereka selepas tamat pengajian di mana mereka dibayar dengan baik dalam kerjaya kejuruteraan petroleum mereka.

 

4. Petroleum Institute

Ditubuhkan pada tahun 2001, Institut Petroleum ini terletak di Sas Al nakhl, Abu Dhabi. Selain daripada kursus kejuruteraan petroleum, sekolah ini juga menawarkan ijazah sarjana muda yang lain dalam bidang kejuruteraan seperti Metallurgical dan Polimer Sains dan Kejuruteraan dan Geosains Petroleum. Program Ijazah Sarjana dalam Kejuruteraan dan Sains  juga boleh didapati di sekolah ini. Institut Petroleum terkenal di seluruh dunia dengan Abu Dhabi National Oil Company sebagai salah satu penaja utamanya. Pelajar menikmati fasiliti makmal moden dan kemudahan sekolah yang lengkap dengan teknologi moden dan terkini. Sekolah ini diiktiraf oleh Kementerian Pengajian Tinggi dan Penyelidikan Saintifik United Arab Emirates dan bergabung dengan University of Maryland dan Colorado School of Mines

 

3. University of New South Wales

Terletak di Australia, University of New South Wales telah berkecimpung dalam industri ini untuk masa yang lama. Ditubuhkan pada tahun 1985, University of New South Wales telah menghasilkan individu cemerlang yang cemerlang dalam bidang kejuruteraan petroleum. Pekerjaan serta-merta memberi jaminan kepada graduan sebagai sekolah yang bergabung dengan industri petroleum di Australia. Sekolah Kejuruteraan Petroleum ini dianggap sebagai institusi yang tertua dan terbaik yang menawarkan sarjana muda dan ijazah sarjana dalam bidang kejuruteraan petroleum.

 

2. Curtin University

Masih terletak di Australia, Universiti Curtin adalah rumah kakitangan fakulti bertaraf tinggi yang menyediakan ilmu akademik berkualiti tinggi dan latihan kepada pelajar-pelajar yang berminat dengan bidang kejuruteraan petroleum. Sekolah ini juga menawarkan program termaju dan bergabung dengan syarikat-syarikat petroleum utama dan institusi di seluruh dunia. Pelajar didedahkan kepada latihan di premis terutama di hab minyak.

 

1. Colorado School of Mines

Colorado School of Mines diiktiraf menjadi yang terbaik di kalangan kolej kejuruteraan petroleum di dunia. Jabatan Kejuruteraan Petroleumnya yang mempunyai reputasi di seluruh dunia untuk menjadi yang terbaik dalam penyelidikan dan pembangunan termasuk dalam latihan kejuruteraan petroleum. Pelajar sentiasa dilatih dan bermotivasi untuk menjadi jurutera petroleum yang terbaik di masa depan. Ditambah pula dengan latihan yang cemerlang, pelajar juga mendapat manfaat kemudahan bertaraf dunia di sekolah dan teknologi yang moden. Dengan ini, industri boleh mengharapkan graduan Colorado School of Mines supaya setanding dengan keperluan industri pada masa kini.

 

 sumber: collegerag.net

Comments

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.