Skip to main content

5 Pemimpin Negara Paling Dibenci di Dunia





1. Pol Pot


Saloth Sar Aka Pol Pot dan Khmer Merah parti politiknya yang memerintah Kemboja selama 4 tahun (1975-1979), tetapi rakyat Kemboja tidak memiliki kenangan yang 'indah' daripada pemerintahannya. Pol Pot lebih dikenang sebagai penguasa yang sadis dan kejam. Sepanjang pemerintahannya, sekitar 2 juta rakyat Kemboja mati dalam kelaparan, menjadi pesalah politik, buruh paksa dll. Kekuasaan Pol pot berakhir setelah Vietnam menyerang Kemboja pada tahun 1979. Pembunuhan besar-besaran selama pemerintahan Pol pot itu biasanya disebut sebagai Genosida Kamboja.





2. Adolf Hitler


Adolf Hitler (20 April 1889) adalah diktator Jerman yang terkenal, dianggap bertanggung jawab terhadap peristiwa Holocaust; Adolf Hitler memerintah Jerman dari 1934-1945 sebagai penguasa mutlak. Adolf Hitler menjadi presiden Parti Buruh Sosialis Jerman pada tahun 1932. Menurut perkiraan antara 1939 dan 1945, kekuasaan Hitler telah membunuh lebih dari 14 juta orang, termasuk enam 6 orang Yahudi. Kekuasaan Hitler berakhir setelah perang Jerman melawan Rusia pada Jun 1941, ketika pasukannya kalah kepada Rusia; Hitler meninggal pada 30 April, 1945 setelah membunuh diri.

 


3.George Walker Bush


George W Bush (lahir 6 Julai 1946) menjawat jawatan sebagai presiden Amerika Syarikat antara 2001-2008, George Bush adalah salah satu presiden Amerika paling kontroversi dan dibenci. Beliau terpilih sebagai Presiden dalam pilihanraya yang sangat kontroversi pada 2001 dan dia juga orang yang bertanggung jawab memulakan perang terhadap pengganas yang terkenal pada tahun 2001.

Seluruh dunia khususnya dunia Islam membenci Bush, kerana campur tangannya terhadap negara luar. Menurut survey yang berbeza, rakyat Amerika juga tidak begitu senang dengan Bush, terutamanya terhadap perbelanjaan ketenteraan yang tinggi sampai saat ini Amerika Syarikat telah menghabiskan $ 704 billion hanya di Iraq, selain itu, lebih dari 5000 tentera dan ratusan warganya tewas dalam perang yang tidak popular.


4. Ariel Sharon


Ariel Sharon (lahir 1928) menjawat jawatan sebagai Perdana Menteri Israel ke-11 dari bulan Mac 2001 hingga April 2006. Beliau juga menjawat jawatan sebagai komandan di Angkatan Tentera Darat Israel dari tahun 1940-an sehingga awal 1970-an. Setelah bersara dari tentera, Sharon menyertai Parti Likud sayap kanan, dia sangat menyokong pembangunan wilayah Israel dibenarkan di tepi Barat dan Semenanjung Gaza pada tahun 1970, 1980 dan 1990-an.

Pada tahun 1983, sebuah komisi dibentuk oleh Pemerintah Israel untuk menyelidiki insiden terkait dengan perang Lebanon 1982, ditemukan bahawa Ariel Sharon secara tidak langsung bertanggung jawab di atas pembunuhan besar-besaran orang awam di Sabra dan Shatila, ketika beliau menjadi menteri pertahanan Israel.

Kini beliau telah bertahun-tahun koma akibat serangan strok

 


5. Joseph Stalin


Pada tahun 1924, setelah kematian Lenin, Joseph Stalin menjadi pemimpin Kesatuan Soviet, diperkirakan lebih dari 60 juta orang maut di bawah pemerintahan diktator ini. Beliau juga dianggap bertanggung jawab di atas krisis kelaparan Soviet 1932-1933.

Menurut catatan rasmi Rusia, Stalin mengerah sekitar 800,000 orang untuk kejahatan politik dan jenayah.

Selama tahun 1932-1933, akibat kebijakan pertanian Stalin gagal, Rusia dan terutama Ukrain menghadapi salah satu krisis kelaparan terburuk dalam sejarah Soviet, diyakini bahawa 6 hingga 8 juta orang meninggal dalam bencana kelaparan ini. Di Ukrain bencana kelaparan ini dikenal sebagai Holodomor.


 sumber: http://www.didunia.net



Comments

  1. wow, awesome article, I became wondering simple tips to treat acne naturally
    and found your website. many userful quality right here, then i'm a bit obvious. I've bookmark your site.

    keep you up-to-date.

    Feel free to surf to my web site: mouse click the following web site ()

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.