Skip to main content

Kolam Infiniti Di Marina Bay Sands Hotel - Singapura





Hari ini mari kita melawat hotel paling hebat di dunia, Marina Bay Sands yang terletak di Singapura. Pada ketinggian 200 meter (55 tingkat) tiga menara hotel mempunyai teres yang besar dalam gondola dengan kolam renang dan taman-taman hijau dengan jumlah keluasan 12400 meter persegi. 



Kolam utama terletak di teres terbuka dan mempunyai susur penghadang yang tidak kelihatan, oleh kerana itu kelihatan kesan air jatuh dari atas yang nampak hebat dan kesan ini dipanggil sebagai infinity. Kolam renang seluas kira-kira 150 meter dan merupakan kolam renang terbesar yang dibina di peringkat ini. Hotel ini mempunyai 2500 bilik, pusat membeli-belah, dewan persidangan, dua teater, muzium dan mempunyai beberapa restoran. Kos pembinaan hotel $8 bilion (RM 24 billion). Dan ini merupakan resort berkembar yang paling mahal di dunia.


Rupa keseluruhan. Tiga menara hotel mempunyai lebih daripada 2,500 bilik. Di atas bumbung, ia mempunyai kolam. Bangunan berbentuk bunga lily-putih pula merupakan Museum of Contemporary Art. Di kaki hotel terdapat kedai-kedai, teater dan restoran.



Pemandangan bumbung. Terdapat beberapa restoran dan kelab malam. Pembinaan lantai setiap hotel mengambil masa hanya 4 hari.

Pemandangan dari tingkap hotel.




Terdapat jadual permainan besar kasino dan 1400 mesin slot perjudian.




Dalam salah satu atrium digantung arca keluli yang besar menyerupai sesawang labah-labah Antony Gormley, yang terdiri daripada 16,100 segmen. Untuk memasang arca seberat 14.8 tan perlu menggunakan 60 orang pekerja.



Sebuah bilik kecil dengan pemandangan bandaraya dengan caj kira-kira $ 500 (RM 1500) sehari. Jika anda tidak memerlukan pemandangan yang baik, boleh didapati bilik dengan harga $ 400(RM 1200), malah mungkin lebih murah.



Bilik mandi Hotel dengan pancuran(shower) sahaja tanpa tub mandi.



Sebahagian daripada bumbung terbuka kepada pelancong. Untuk pengunjung yang tidak tinggal di hotel ini perlu membeli tiket $ 20 dan mendaki ke dek pemerhatian atau restoran.



Ia menawarkan pemandangan yang lebih baik. Harga makanan di restoren ini tersangatlah mahal walaupun rasa makanannya hanyalah biasa-biasa sahaja.

Tempat ini disertakan dengan kaca sebagai langkah keselamatan. Malah ia juga turut menawarkan paparan terbaik trek dalam Formula 1 tetapi untuk sampai ke sini semasa perlumbaan adalah hampir mustahil. Teres ini sebelum ini telah dibeli oleh jutawan Rusia, dan kemudian mereka jadikannya tempat untuk minum.



Pelantar ini turut dibahagikan dengan taman tropika, mempunyai 250 pokok dan 650 tumbuhan yang berbeza.Semua pokok-pokok dan pokok-pokok sawit adalah tumbuhan semulajadi.






 



Di bawah asas kolam itu mempunyai empat kolam yang dihubungkan bersama, dengan ini ia dapat menahan pergerakan semulajadi menara-menara. Jumlah julat pergerakan ialah 50 cm.




 Kolam renang dibuka dari 6 pagi hingga 11 malam.



Setiap malam, terdapat pertunjukan laser dengan air pancut. Di pantai ini air pancut tidak jelas kelihatan dan jika anda berada ke hotel, pancaran laser tidak kelihatan begitu jelas.



Banyak pelancong datang ke Singapura hanya semata-mata untuk melihat dan menginap hotel ini. Dan hotel ini sememangnya layak untuk menjadi salah satu tarikan utama bandaraya ini.


sumber: gempak.org


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.