Skip to main content

10 Kereta Dengan Rekabentuk Paling Buruk





Majalah Forbes baru-baru ini mengeluarkan senarai kereta dengan desain terburuk untuk tahun ini. Jenama-jenama yang masuk dalam senarai ini datangnya dari Jepun, Jerman dan Amerika Syarikat. Sayangnya brand dari Malaysia tak termasuk pulak..hehe.


Menurut pengasas Gooding &Co Auction House, David Gooding kereta sebaiknya indah jika dilihat dari sudut manapun. Dia menjelaskan meskipun berteknologi tinggi namun wajahnya buruk akan menjadi kelemahan nilai kereta tersebut.

"Kecantikan adalah yang pertama dan terpenting dalam menilai kereta," kata David. "Jika itu indah, maka akan selalu menawan hati orang," lanjutnya.

Berikut 10 kereta terburuk versi Forbes:


1. Toyota Prius


Model Prius untuk keluarga besar. Toyota ingin memberikan kereta hybrid terlarisnya ini dengan desain baru. Tetapi desain yang seperti kotak sangat tidak menarik untuk dipandang.



2. McLaren P1


Kereta konsep buatan McLaren ini dinilai Forbes tidak akan menjanjikan nilai di masa depan



3. Scion tC


TC merupakan singkatan dari touring coupe. Namun alih-alih menggabungkan kereta sedan dan coupe, bahagian depan dan belakang kereta ini dinilai hodoh.



4. Scion iQ


iQ mengambil basis dari beberapa kereta elektrik. Toyota membuat  kereta ini dalam bentuk kotak yang tidak dapat dianggap sebagai sebuah  kereta yang hebat, cepat atau bertenaga.



5. Dodge Avenger


Desain persegi, buruk, membosankan. Ini adalah kata-kata yang muncul dalam fikiran ketika melihat  kereta ini.



6. Dodge Charger


Kereta Dodge Charger sudah dikenali dengan kekuatannya. Namun desainnya yang dinilai tidak menarik membuatkan  kereta ini tidak dapat lolos dari daftar  kereta terburuk oleh Forbes.


7. MINI Coupe


Forbes menulis  kereta ini jangan dijadikan inspirasi untuk desain. Menurut penulis otomotif Vanity Fair Brett Berk, desain ikonik  kereta ini sudah salah. Lihat saja roofline-nya. roofline.



8. Mercedes-Benz SL550


Nama besar Mercedes-Benz tak luput dari kritik.  Kereta Mercy SL550 ini seharusnya memancarkan gaya sebuah roadster.


9. smart fortwo


Kereta smart fortwo yang mungil ini juga masuk dalam daftar mobil terburuk tahun ini.



11. Chrysler 200 Convertible


Kereta yang diperkuat dengan mesin standar berkapasiti 2.4-liter, dengan tenaga sampai 173- daya kuda ini tidak berjaya membuat mata desainer terbelalak.  Kereta ini juga harus merasakan pahitnya mendapatkan kritikan.
 sumber: forbes, detikoto

Comments

  1. seburuk-buruk kereta di atas pun, buruk lagi kereta proton yg paling lawa..opss..!

    ReplyDelete
  2. lepas 9 sepuluh ye,, bukan 11

    ReplyDelete
  3. haha..kereta paling buruk di Malaysia ialah....juara.macam kotak bergerak -_-"

    ReplyDelete
  4. Hebat sgt ke kau smpai nk hina proton?ngn kete proton tu la aku bwk mak aku g hospital,hntr adik2 skolah,pegi keje..kau ade duit lebih xpyh nk hina kete proton lah,takbur betul kau ni

    ReplyDelete
  5. sebaik2 kereta malaysia lebih baik aku pakai keta zaman p ramlie Lagi tahan

    ReplyDelete
  6. Ada lagi...Fiat Multipla... Design paling bangang abad ini...

    ReplyDelete
  7. Aku tak setuju. Semua kereta tu cantik...

    ReplyDelete
  8. mengapa semua kereta tu slalu diukur dari rupanya saja....bagaimana dengan original dan keasliannya.... apakah mampu malaysia seperti itu???.... sya punya teman koleg d UTM (universiti teknologi malaysia) d UTM hampir tidak ada warga malaysia (etnis melayu) memiliki poin tertinggi (indeks komulatif point) tetapi sering didominasi oleh etnis India, Cina dan Indonesia....saya bertanya, mengapa etnis melayu tidak tinggi poinnya, jawabannya karna mereka sudah dijamin pekerjaannya...

    bayangkan kalau undang2 rasisme malaysia itu dihapuskan maka etnis melayu malaysia pasti akan hancur karna mereka tidak pandai....

    ReplyDelete
  9. toyota vios buruk macam dugong..yang kutuk proton tu pun buruk macam dugong

    ReplyDelete
  10. Rupa tak penting, yang penting kualiti, enjin, pulangan nilai utk jualan balik!

    ReplyDelete
  11. tak tahulah dari mata mana melihat kejelekannya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.