Skip to main content

Oasis Serba Mewah di Huacachina, Peru





 Dikenali sebagai permata dan syurga di padang pasir, ianya menyimpan pelbagai tarikan yang mempersona, sekaligus menjadi lokasi pelancongan terkenal di Peru.

 


Info Ringkas: 
  • Huacachina adalah sebuah perkampungan di Wilayah Ica, di barat daya Peru. Ia terletak di wilayah Ica, berhampiran bandar Ica di Daerah Ica.  
  • Huacachina mempunyai penduduk seramai 115 orang.
  • Huacachina dibina di sekitar tasik kecil semula jadi di padang pasir.  
  • Dipanggil sebagai " American oasis," ia berfungsi sebagai sebuah resort untuk keluarga tempatan dari bandar berdekatan Ica, dan semakin terkenal sebagai tarikan untuk pelancong yang didorong oleh aktiviti sukan Luncur Pasir dan menaiki kenderaan buggy di gumuk gumuk pasir yang mencecah beberapa ratus kaki tinggi.
  • Berdasarkan lagenda tempatan, lagun telah dibina apabila seorang puteri ibunda yang indah telah diberkas di mandian beliau oleh pemburu muda. Beliau melarikan diri, meninggalkan kolam air tersebut dan telah mandi di situ sehinggalah menjadi lagun. Lipatan mantel beliau, menjadi gumuk pasir di sekitarnya. Dan wanita itu sendiri dikhabarkan masih tinggal di oasis itu sebagai seekor duyung.


Lagi gambar-gambar menarik:













sumber: wikipedia, gempak.org


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.