Saturday, September 1, 2012

G-Cans: Projek Bawah Tanah Terbesar Di Dunia Di Tokyo, Jepun





Tokyo, dengan populasi 12.4 juta penduduk, adalah salah satu bandaraya terbesar di dunia dan masih terus berkembang. Namun dengan jumlah hujan tahunan yang tinggi dan sering dilanda angin taufan yang dapat menyeban bandaraya itu ditenggelami air, satu penyelesaian harus dicari - iaitu dengan melaksanakan projek G-Cans.




Info Ringkas G-Cans:
  • Pada tahun 1992, sebuah rancangan yang disebut Projek G-Cans atau Metropolitan Kawasan Luar Underground Channel Discharge (sistem drainage) dipersetujui dan kerja-kerja pembinaan dimulakan. Projek G-Cans selesai pada tahun 2004.
  • Untuk menyerap air hujan, kompleks tersebut dilengkapi dengan 59 turbopump. total kapasiti dari 14 ribu tenaga kuda, dapat berlari lebih cepat dari 200 ton atas air per detik. 
  • Tampaknya ini jelas mungkin dirancang untuk banjir paling dahsyat. Namun, di daerah ini dalam hujan yang puratanya sebanyak 200 milimeter sebulan, dan kadang-kadang sehingga 400 milimeter marjin kemudahan keselamatan ditempatkan adalah besar. Mereka harus mempertimbangkan satu set penyimpanan bawah tanah yang sangat besar untuk ribuan ton air hujan yang tinggi.
  • Sejak pembukaannya, G-Cans telah mencegah banjir dari memasuki kota metropolis, tetapi “sayangnya” tidak dapat mencegah ramai orang, termasuk selebriti dan pembuat film dari tempat banjir. 
  • Hal ini kerana projek G-Cans ini juga dimaksudkan untuk menjadi daya tarikan pelancongan, dan dapat dikunjungi secara percuma dua kali sehari, dari Selasa sehingga Jumat. 

Lagi gambar-gambar menarik:







sumber: http://www.kaskus.co.id

Entri-Entri Berkaitan.....

2 comments:

Related Posts with Thumbnails