Thursday, May 3, 2012

Tips,Cara Mengupas Telur Rebus Dengan Pantas






Mengupas telur rebus semudah a.b.c...caranya cukup simple dan sangat cepat, kerana sekali kupas dapat kupas beberapa telur sekaligus!


1. Buang air bekas rebusan telur



2. Ganti air rebusan tadi dengan air biasa/air paip (kulit telur akan lebih rapuh ketika dari panas secara tiba-tiba terkena air sejuk)


3. Tutup periuk yang berisi telur dan air paip tadi dengan penutup agar air tidak keluar, lalu goyangkan periuk itu ke kiri dan kenan atau depan belakang (agar kulit telur retak dan tidak melekat pada telur)


4. Akhir sekali hanya tinggal memisahkan kulit telur dari telurnya


kerja lebih pantas dan anda tak perlu lagi terkial-kial mengopek kulit telur sehingga kadang-kadang isi telur pun turut terkopek sama...semoga bermanfaat.


sumber: http://wahw33d.blogspot.com



Entri-Entri Berkaitan.....

7 comments:

  1. letak air sejuk camtu pun bleh gak..
    lpastu senanglah nk kupas..

    ReplyDelete
  2. btul, ltk air sejuk direct pn bole jgak..lg mudah

    ReplyDelete
  3. kupas telur perkara paling leceh bila nak breakfast pagi. hehe

    ReplyDelete
  4. sebenarnya ikut usia telur tu jugak..tambah lak kalo rebus bebanyak..kalo rebus sikit leh la buat gini..hehehe

    ReplyDelete
  5. mcm x cantik je. telur rebus tu pecah2.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails