Skip to main content

Tips,Cara Mengupas Telur Rebus Dengan Pantas






Mengupas telur rebus semudah a.b.c...caranya cukup simple dan sangat cepat, kerana sekali kupas dapat kupas beberapa telur sekaligus!


1. Buang air bekas rebusan telur



2. Ganti air rebusan tadi dengan air biasa/air paip (kulit telur akan lebih rapuh ketika dari panas secara tiba-tiba terkena air sejuk)


3. Tutup periuk yang berisi telur dan air paip tadi dengan penutup agar air tidak keluar, lalu goyangkan periuk itu ke kiri dan kenan atau depan belakang (agar kulit telur retak dan tidak melekat pada telur)


4. Akhir sekali hanya tinggal memisahkan kulit telur dari telurnya


kerja lebih pantas dan anda tak perlu lagi terkial-kial mengopek kulit telur sehingga kadang-kadang isi telur pun turut terkopek sama...semoga bermanfaat.


sumber: http://wahw33d.blogspot.com


Comments

  1. letak air sejuk camtu pun bleh gak..
    lpastu senanglah nk kupas..

    ReplyDelete
  2. btul, ltk air sejuk direct pn bole jgak..lg mudah

    ReplyDelete
  3. kupas telur perkara paling leceh bila nak breakfast pagi. hehe

    ReplyDelete
  4. sebenarnya ikut usia telur tu jugak..tambah lak kalo rebus bebanyak..kalo rebus sikit leh la buat gini..hehehe

    ReplyDelete
  5. mcm x cantik je. telur rebus tu pecah2.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif.

1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.


Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktoryang agakdominandalam menentukan saizzakarnormaladalah faktorgenetik.Ini adalah satu faktorpentingyang mestiberbeza dari setiapbangsa,keturunan,dan negarasecara keseluruhannya.

Cara Membuat Simbol dan Emoticon Menggunakan Keyboard

Jika anda seorang keyboard warrior, ini ada beberapa trick menarik untuk memantapkan skill anda:

Cara-caranya: Find Alt code.