Skip to main content

Benarkah Tahi Lalat Berbahaya?

 
 
 
 
 
Tahi lalat dikenali dalam istilah perubatan sebagai 'nevus pigmentosus' yang disebabkan oleh pertumbuhan dan perkembangan abnormal dari sel-sel pigmen di bawah kulit yang lebih dalam.


Setiap orang pasti memiliki tahi lalat yang jumlah dan ukurannya tidak sama antara satu sama lain. Ada yang berbentuk bujur, ada yang bulat, ada yang ditumbuhi rambut, ada yang licin, ada yang berwarna coklat, hitam, dan merah muda.

Kebanyakan tahi lalat muncul sejak bayi lahir hingga usia 20 tahun, tetapi ada juga yang muncul sejak proses perkembangan janin di dalam kandungan lagi.


Tahi lalat itu ada yang berbahaya dan ada juga yang tidak berbahaya. Berbahaya, jika tahi lalat terasa gatal atau sakit, terus membesar atau berdarah.

Jika mengalami gejala serupa, sebaiknya anda membuat pemeriksaan kepada doktor supaya mendapat rawatan yang lebih cepat. Tahi lalat yang sakit, membesar hingga berdarah boleh berkembang menjadi kanser kulit jika dibiarkan.

Bentuk tahi lalat yang tidak berbahaya iaitu halus dan tidak berubah selama bertahun-tahun. Manakala tahi lalat yang berpotensi mendatangkan bahaya adalah apabila ia berubah warna agak merah dan membesar. Jika ukuran tahi lalat makin besar hingga mencapai sekitar 6mm maka harus membuat pemeriksaan dan mendapatkan nasihat doktor.

sumber: http://www.tribunnews.com

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.