Friday, December 9, 2011

Benarkah Tahi Lalat Berbahaya?

 
 
 
 
 
Tahi lalat dikenali dalam istilah perubatan sebagai 'nevus pigmentosus' yang disebabkan oleh pertumbuhan dan perkembangan abnormal dari sel-sel pigmen di bawah kulit yang lebih dalam.


Setiap orang pasti memiliki tahi lalat yang jumlah dan ukurannya tidak sama antara satu sama lain. Ada yang berbentuk bujur, ada yang bulat, ada yang ditumbuhi rambut, ada yang licin, ada yang berwarna coklat, hitam, dan merah muda.

Kebanyakan tahi lalat muncul sejak bayi lahir hingga usia 20 tahun, tetapi ada juga yang muncul sejak proses perkembangan janin di dalam kandungan lagi.


Tahi lalat itu ada yang berbahaya dan ada juga yang tidak berbahaya. Berbahaya, jika tahi lalat terasa gatal atau sakit, terus membesar atau berdarah.

Jika mengalami gejala serupa, sebaiknya anda membuat pemeriksaan kepada doktor supaya mendapat rawatan yang lebih cepat. Tahi lalat yang sakit, membesar hingga berdarah boleh berkembang menjadi kanser kulit jika dibiarkan.

Bentuk tahi lalat yang tidak berbahaya iaitu halus dan tidak berubah selama bertahun-tahun. Manakala tahi lalat yang berpotensi mendatangkan bahaya adalah apabila ia berubah warna agak merah dan membesar. Jika ukuran tahi lalat makin besar hingga mencapai sekitar 6mm maka harus membuat pemeriksaan dan mendapatkan nasihat doktor.

sumber: http://www.tribunnews.com

Entri-Entri Berkaitan.....

1 comments:

Related Posts with Thumbnails