Tuesday, August 23, 2011

Keindahan Ladang Tulip di Belanda Yang Berwarna-Warni





Dari jauh, ia kelihatan seperti sebuah kotak krayon gergasi yang digunakan oleh kanak-kanak gergasi untuk mewarna. Namun ia hanyalah sebuah pemandangan biasa yang hanya berlaku pada setiap bulan Mei di Belanda.


Landskap Belanda pada bulan Mei kelihatan seperti sebuah kaleidoskop pelbagai warna indah ketika bunga-bunga tulip mula mencapai kematangan. Benih tulip mula ditanam pada akhir Oktober dan awal November tahun sebelumnya sebelum dituai pada bulan Mei pada tahun berikutnya.

Lebih daripada tiga bilion tulip berkembang setiap tahun dan dua pertiga daripada bunga yang berkualiti dieksport, kebanyakannya ke Amerika Syarikat dan Jerman.
 


Warna-warna yang menarik ini bermula sejak abad ke-17 lagi apabila peminat tulip mula membersihkan tanah lapang di Belanda dan ditanam dengan tulip. Tetapi seperti juga pelangi, landskap berwarna-warni ini adalah satu fenomena yang bersifat sementara. Apabila musim bunga berlalu, tanah itu akan diusahakan untuk tanaman sayur-sayuran yang lain pula.



Lagi gambar-gambar menarik:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

sumber: http://www.coolpicturegallery.us/ 

Entri-Entri Berkaitan.....

17 comments:

  1. ni rasa nak pegi Belanda nih....
    ehh kat Bukit Larut pun ada tulip kan...tapi sikit je la

    ReplyDelete
  2. ::Subhanallah..cantiknya..ishh,serius teringin sgt nk pegi sana..suka3!!

    ReplyDelete
  3. SUBHANALLAH. CANTIKNYAAAAAA!
    terasa berkobar-kobar nak pegi Belanda!!!
    arhggggh.

    :)

    ReplyDelete
  4. ok fine.... klaw mcmtu bulan bru p Belanda....haha

    ReplyDelete
  5. maicher...jom g same2...next sem klw ade putera raja lamar saya jadi wife dy, kite beli flight utk AFM eh...g blanda tk blek2!...haha

    ReplyDelete
  6. subahanallah..sangat cantik..

    ReplyDelete
  7. wah! nak pegi kena tunggu musim ni
    kalau tak rugi lah
    cantik

    ReplyDelete
  8. cantik ye... suke suke suke sgt sgt sgt...


    i like...

    nk bela lah bunga tulip ni byk2 cam kat oversea ni.. :D

    ReplyDelete
  9. subhanallah.....cantik sgt2....

    ReplyDelete
  10. yess ada org bwa kmi pe oversea neee..e....hhhpppynye....mw bli tiket da ptg ne...

    ReplyDelete
  11. bagus banget ,, aku pngen cepet kesana ..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails