Monday, August 22, 2011

Awas Dengan Buah Kurma Tiruan di Pasaran





Permintaan tinggi buah kurma semasa bulan Ramadan menyaksikan ada segelintir peniaga mengambil kesempatan dengan menjual buah kurma yang dicampur dengan bahan pemanis.

Perbezaan kurma tiruan (kiri) dan kurma asli yang kelihatan segar

Kebiasaannya, cara ini diamalkan oleh peniaga yang menjual buah kurma secara pukal atau timbang dengan harga yang lebih rendah.

Difahamkan, peniaga atau pemborong ini mengimport buah kurma yang berkualiti rendah secara pukal sebelum diproses bagi membolehkan buah kurma ini dijual semula.

Buah-buah kurma ini digaul dengan gula merah dan disimpan beberapa lama untuk sebati sebelum dicampur semula dengan buah kurma kualiti sederhana.

“Hasilnya, buah kurma kualiti rendah ini akan terasa manis seperti kurma sebenar (buah kurma yang berkualiti baik) tapi sebenarnya ia telah dicampur gula merah.

“Buah kurma jenis ini dijual secara timbang dan banyak dijual di kedai-kedai runcit atau gerai kaki lima sepanjang Ramadan,” ujar sumber yang memberitahu pernah mempraktikkan kaedah tersebut.

 sumber: kosmo

Entri-Entri Berkaitan.....

5 comments:

  1. kurma pon ada jugak yg tiruan..dlu telur.lepas ni apa pulak xtaw la..

    ReplyDelete
  2. nak untung byk smpi tak fikir dosa pahala...hmmm apa nak jdi lah mereka2 ini...

    ReplyDelete
  3. kurma pun ade tiruan gak?.. ingatkan telur je ade tiruan... nak untuk cepat.. menipu pun sanggup..

    ReplyDelete
  4. mm..macam2...
    kreatif dalam berniaga...huu

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails