Skip to main content

Miniature Wunderland, Dunia Orang Kerdil Serba Magis




Sekiranya anda berkunjung ke Hamburg, Jerman jangan lepaskan peluang untuk pergi melawat ke Miniature Wunderland , satu-satunya pameran 'dunia orang kerdil' terbesar di dunia.

 

Apa yang lebih menarik lagi, sekiranya anda kesuntukan masa untuk berkunjung ke negara-negara Eropah yang lain seperti Perancis, UK dan Switzerland, anda tidak perlu risau kerana semua elemen lanskap itu kini dapat dinikmati di Wunderland Miniature. Ianya hampir 100 peratus sama, tetapi dalam skala yang lebih kecil.


Fakta Ringkas Miniature Wunderland :
  • Taman tema ini dibina oleh saudara kembar, Frederick dan Gerrit Braun yang bermula dengan membina model kereta api terpanjang di Eropah di bandar Hamburg pada tahun 2000.
  • Pada ketika itu, model itu memiliki enam kilometer rel trek, dan berkeluasan 1,150 meter persegi (12,380 kaki persegi) memuatkan  AS, Scandinavia dan Banjaran Alp Switzerland. Sebanyak RM 48 juta diperlukan untuk membina model itu.
  • Model kereta api mereka terdiri daripada 700 kereta api dengan 10000 pengangkut, 900 isyarat,  2,800 bangunan dan sebanyak 160,000 bentuk lain yang direka sendiri.
  • Model itu termasuk model skala dari Banjaran Rocky, Gunung Rushmore, the Matterhorn Switzerland, dan Scandinavia fjord lengkap dengan kapal persiaran sepanjang 4 kaki.
  • Pameran itu memerlukan sebanyak 500,000 jam, 700 kg rumput palsu dan 4,000 kg baja untuk membinanya.
  •  Kini ia mempunyai tujuh bahagian: Harz, bandar fiktif Knuffingen, Alp dan Austria, Hamburg, Amerika, Scandinavia, dan Switzerland.

  • Disebabkan saiz yang besar itu, sebanyak 160 kakitangan diambil untuk membantu para pengunjung di pameran itu,
Switzerland
Hamburg
Control room
Kapal berlayar di Scandivania
Las Vegas
 
 
 
 
 
 
  


Antara 7 Bahagian Pameran ini:

1. Central Germany dan The Harz
 


2. Knuffingen

 


3. Alps/Austria
 


4. Hamburg (the largest section)
 


 5. America

 


6. Scandivania

 


7. Switzerland

 



Pada tahun 2020, pameran ini diharapkan akan mencapai tahap akhir pembinaan, termasuk sekurang-kurangnya jumlah keseluruhan sepuluh bahagian di model kawasan seluas lebih daripada 2,300 m2 (24.757 kaki persegi). 

Bahagian selanjutnya merangkumi lapangan terbang yang telah dibuka pada minggu kedua bulan Mei 2011. Pameran meliputi 890 kereta api terdiri daripada lebih dari 11,000 kereta,  300,000 lampu, 215,000 pokok, dan 200,000 patung-patung manusia.  

Pencipta bercadang untuk bekerja pada model Itali dan Perancis selepas bahagian lapangan terbang selesai. penambahan masa depan yang mungkin meliputi Afrika, Inggeris, atau lanskap futuristik.


 

"Idea kami adalah untuk membina dunia yang lelaki, wanita, dan kanak-kanak boleh sama-sama terpegun dan takjub," kata Gerrit Braun, menurut akhbar Daily Telegraph.

"Dengan idea ini kita berjaya mencipta teknologi-teknologi yang menakjubkan pengunjung kami."



source: http://www.mustforward.com, http://askpang.typepad.com, http://en.wikipedia.org, http://news.bbc.co.uk

 p/s: entri ini adalah hasil request daripada seorang pengunjung blog ini...terima kasih kepada beliau kerana telah  memberi idea kpd en. Billy utk membuat entri ini...sekiranya anda mempunyai sebarang idea utk dikongsi bersama, sila utarakan di ruang komen atau di fb Billy Info


Comments

  1. thank encik billy..:) sgt best..lagi best kalo dlm bilik bleh buat mcmni :P

    ReplyDelete
  2. ruginya bru tahu, sblm ni g germany x tahu pun ada tempat best mcm ni. fantasi yg mengukir reality... adakalanya impian itu membuatkan manusiamenjadilebih berani dan berstrategy... =)

    ReplyDelete
  3. @Puteri0409 u welcome..thanks jugak sb bg idea :)

    ReplyDelete
  4. @tiara-qurratu'aini betul..sb tu pentingnya ada impian dan cita2

    ReplyDelete
  5. @MSISboleh jer, tp kalu boleh link kn ke sini

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.