Skip to main content

Hebat! Inilah Terowong Yang Digali Oleh Banduan Taliban Untuk Melarikan Diri





Hebat betul! Bayangkan, bukan senang nak gali terowong macam ni. Teringat en. Billy dulu penah tengok satu cite Hollywood (tak ingat tajuk) yang berkisar tentang seorang banduan ni yang menggali terowong dengan hanya menggunakan pencungkil gigi pada setiap malam, bila banduan lain dah tidur. Setelah beberapa tahun menggali barulah dia dapat melarikan diri melalui terowong tu, tembus ke saluran pembentungan dan akhir sekali keluar di satu loji najis. 

Dan bila tengok gambar di bawah ni...terus teringat cite tu. Memang diorang ni hebat betul.


Fakta Ringkas terowong:
  • Terowong bawah tanah itu mempunyai panjang 320 meter (1,050 kaki) menghubungkan antara penjara dan bahagian luar
  • Sekumpulan pejuang yang berada di luar penjara menggali terowong bawah tanah itu sejak lima bulan lalu dan berjaya melintasi pusat pemeriksaan kerajaan dan beberapa jalan utama tanpa dikesan.  
  • Terowong itu akhirnya sampai di penjara malam semalam (25/4/2011) dan tahanan dibawa keluar oleh tiga penghuni lain yang sudah dimaklumkan mengenai rancangan itu lebih awal
  • Seorang daripada tahanan yang membantu pesalah lain melarikan diri dikatakan berjaya mendapatkan kunci pendua penjara itu lebih awal. Lebih 500 tahanan dibebaskan dengan 100 daripadanya anggota kanan pergerakan Taliban. 

Lagi gambar-gambar menarik:

 
 
 
 



source: http://www.dailymail.co.uk, http://www.nytimes.com, http://www.theglobeandmail.com

Comments

  1. fuh... smgt... cam dlm cite count of monte cristo je

    ReplyDelete
  2. kepakaran yg tinggi..hebat ilmu pejuang taliban harus belajar

    ReplyDelete
  3. Semangat macam ini lah yang kita mahu!

    ReplyDelete
  4. Hebat semangat ini yang kita mahu... hahaha

    ReplyDelete
  5. a'aa...da macam prison break..
    x sngka ley jadi realiti..ehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.