Monday, December 27, 2010

Tempat Parking Kereta Paling Canggih


Kan bagus kalau ada tempat parking macam ni dekat Malaysia? Nampak effisien dan kemas. Tak serabut dan suram memanjang!



Info Ringkas:
  • Dipanggil sebagai Autodast, merupakan tempat parking untuk kereta-kereta Volkswagen di kilang mereka di Jerman
  • Mempunyai 2 menara berketinggian 48 meter dengan setiap satu mempunyai 20 tingkat.
  • Setiap menara berkapasiti 400 tempat parking dengan sekitar 600 kereta diparking setiap hari.
  • Tempat parking ini adalah automatik sepenuhnya. Sebuah sistem conveyor canggih dan motor serta elevator berkapasiti tinggi digunakan untuk mengangkut kereta ke ruang parking.
  • Kini, bangunan ini juga turut menjadi ikon pelancongan baru di Jerman. Pelancong boleh melawat tempat ini menggunakan sebuah kontena kaca (lihat gambar di bawah) selama 15 minit sehingga sampai ke puncak menara 20 tingkat ini.
Kontena kaca untuk pelawat
 Lagi gambar-gambar menarik:








sumber: http://birdiesalva.wordpress.com, http://blogs.asiantown.net, http://www.leussink.com.au


Entri-Entri Berkaitan.....

18 comments:

  1. wow.giler la.kalu neh tmpat park.mau tak mati gayat lah jawabnyer.hhuuhuhuh

    ReplyDelete
  2. nuruladhar: smart gilee!! hehe

    Dye: yeke mati gayat.xyah naik kt atas tu pun.just tgl kete kt bwh pastu mesin yg tlg simpn kan..huhu

    ReplyDelete
  3. mmg canggih.kalau kat Malaysia ada parking camni,berapa agaknya bayaran utk sejam ye?

    ReplyDelete
  4. saiful:mgkin dkt 50 hinggit kot..huhu

    nurul:mmg bes!

    ReplyDelete
  5. kereta2 canggih jugak lah yg park kat situ..kalo tak mane nak mampu..

    ReplyDelete
  6. pergghhh...canggih giler...kt mana la ni?

    ReplyDelete
  7. Tuan Belog: ni kt jerman lah. kilang VW

    k-artz: haha...diorg tiru power rangers kot

    ReplyDelete
  8. bila tgk wat saya rasa : speechless! OMG! smart!

    ReplyDelete
  9. rase kat terengganu tgh buat camni

    ReplyDelete
  10. kt tganu dh ade cam nie tp x la cntik cam tue...tp sistem sama je.

    ReplyDelete
  11. wawasan 2020 bru ade kot

    ReplyDelete
  12. bayar mesti mahal...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails