Skip to main content

Epal Merah Dari Iran

Anda mungkin pernah memakan epal berwarna merah tetapi pernahkah anda melihat epal yang isinya juga berwarna merah? Inilah istimewanya epal merah dari Iran yang baru-baru ini telah diekspot ke UK.



Fakta:
  • Asal : Bakran, sebuah kampung yang terletak di wilayah Semnan, 70km dari Shahroud Iran
  • Merupakan tanaman tradisi penduduk kawasan perkampungan itu, berusia lebih dari 150 tahun.
  • Tinggi anti-oksida
  • Dieksport ke UK mulai 2010








    Satu yang anda perlu tahu, epal ini tidak berasa manis, sebaliknya berasa masam seperti epal hijau. Di Iran, epal ini lebih banyak digunakan di dalam masakan dan dijadikan jeruk.

    Buah epal yang memiliki rasa masam-masam manis itu mengandung lebih banyak anti-oksidan berbanding kebanyakan buah epal yang lain. Apa faedah anti-oksidan ni? Ia boleh mengurangkan risiko penyakit kanser dan tekanan darah tinggi. Malah direkodkan bahawa penduduk di kawasan Bakran memiliki statistik tekanan darah tinggi terendah. Menarik?

    Jom ramai-ramai pegi Iran!

    sumber: uwillreadnews.blogspot

    Comments

    1. whooooh nk pegi iran lah cmni.nmpk sedap je mcm plum.heee~

      ReplyDelete
    2. mcm plum? hahha...rupa mcm buah tomato pun ada!

      ReplyDelete
    3. saya memang minat tanam pokok ni...kalau boleh tanam kat malaysia ok le

      ReplyDelete
    4. luar merah, dalam pun merah...menarikssss

      ReplyDelete
    5. abu luqman: mungkin satu hr nt pokok tu ble tanam kt msia kalu ada org y nk usahakan kan

      khalidah: tapi isinya rasa masam...tak tahulah masam smpai tahap mana

      ReplyDelete

    Post a Comment

    Popular posts from this blog

    15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

    Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif.

    1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.


    Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

    Salah satu faktoryang agakdominandalam menentukan saizzakarnormaladalah faktorgenetik.Ini adalah satu faktorpentingyang mestiberbeza dari setiapbangsa,keturunan,dan negarasecara keseluruhannya.

    Cara Membuat Simbol dan Emoticon Menggunakan Keyboard

    Jika anda seorang keyboard warrior, ini ada beberapa trick menarik untuk memantapkan skill anda:

    Cara-caranya: Find Alt code.