Friday, August 23, 2013

Orang Bangla Bakal Jadi Suku Kaum Ketiga Terbesar di Malaysia?





Pertama sekali Encik Billy memohon maaf andai entri ini bersifat perkauman, tetapi inilah isu yang Encik Billy ingin ketengahkan. Membaca berita di akhbar-akhbar utama semalam, Encik Billy jadi terkejut. Seramai 1.4 juta pekerja Bangladesh dijangka dibawa masuk secara berperingkat ke negara ini bermula awal tahun depan dan mereka juga bakal diberi kad pengenalan khas. 1.4 juta? Seriously? Campur dengan yang ada sekarang ni di Malaysia (kira-kira hampir setengah juta), besar kemungkinan orang Bangla bakal jadi suku kaum ke-3 terbesar di Malaysia menggantikan kaum India selepas ini. Ia bukan mustahil.



Ini petikan berita semalam dari Utusan Malaysia:
PUTRAJAYA 22 Ogos - Seramai 1.4 juta pekerja Bangladesh yang dijangka dibawa masuk secara berperingkat ke negara ini menjelang awal tahun depan, bakal mempunyai kad pengenalan khas.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, kad pengenalan khas itu akan dilengkapi teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), biometrik, fungsi kad debit dan kad simpan nilai (seperti Touch & Go).

"Warnanya pula akan ditentukan mengikut sektor pekerjaan bagi mengelakkan mereka bertukar-tukar kerja," katanya kepada pemberita selepas menerima kunjungan Menteri Kebajikan Ekspatriat dan Pekerja Luar Negara Bangladesh Khandker Mosharraf Hossain di sini hari ini.

Beliau berkata, jika didapati pekerja tersebut menukar sektor, mereka boleh didenda sehingga RM12,000, pekerja yang dibawa masuk itu juga telah menjalani proses tapisan bagi memastikan mereka tidak pernah terlibat dengan jenayah.

Dalam pertemuan itu, Ahmad Zahid berkata, perbincangan mengenai perumahan sementara kepada pekerja berkenaan turut dibincangkan. - BERNAMA


Mengapa Encik Billy kata mereka (orang Bangla) tidak mustahil menjadi suku kaum ke-3 terbesar di Malaysia? Well, a simple math will do...

Berdasarkan perangkaan Jabatan Pendaftaran, jumlah penduduk Malaysia kini adalah 28.3 juta orang. 

Dari jumlah ini: 
  • 92% adalah rakyat Malaysia (26.03 juta orang)
  • 8% bukan rakyat Malaysia (2.4 juta orang). Jumlah ini terdiri daripada pekerja asing, permastautin yang berdaftar secara legal. Yang illegal tidak termasuk lagi tetapi dianggarkan mereka berjumlah antara 2-3 juta orang.
  • 67.4 % (17 juta orang) adalah bumiputra
  • 56.4% (14.7 juta orang) adalah kaum Melayu
  • 24.6% (6.4 juta orang) adalah kaum Cina
  • 7.3% (1.9 juta orang) adalah kaum India
Ini adalah komposisi 3 suku kaum terbesar di Malaysia. Sila perhatikan jumlah kaum India di Malaysia. Hanya 1.9 juta orang.

Inilah situasinya. Dengan kemasukan 1.4 juta warga Bangladesh pada tahun depan, dan dicampur dengan mereka yang sudah berada di negara ini (kira-kira 0.5 juta orang), bakal menyamai malah berkemungkinan melebihi jumlah kaum India di negara ini. Dan dengan ini menjadikan mereka suku kaum ke-3 terbesar di Malaysia!


Sekarang ini saja, pergilah ke mana ceruk pun di bumi Malaysia ini, pasti akan bertembung dengan kaum Bangla ini. Pekan-pekan, bandar-bandar kita dipenuhi dengan mereka. Berjalan-jalan di KL, terasa seperti berjalan di Dhaka (Bangladesh) saja! (walaupun Encik Billy belum pernah lagi menjejakkan kaki di Dhaka).

Naik bas, naik LRT semuanya dipenuhi mereka. Kadang-kadang berasa rimas, malah sesetengah dari kita terus berasa takut dengan kelompok ini. Mungkin pegawai atasan kerajaan tidak tahu hal ini sebab mereka pun tak pernah naik publik transport, tetapi bagi kami rakyat biasa, ia adalah sesuatu yang merimas dan menakutkan.  


Encik Billy bukan anti-bangla, bukan juga ingin bersifat perkauman, tetapi kita ini di Malaysia, bukan di Bangladesh! Mengapa kita rakyat Malaysia perlu berasa seolah-olah kita berada di negara asing sedangkan kita di negara sendiri?

Apa yang kerajaan buat? Kita sewenang-wenangnya membawa masuk mereka. Bukan sahaja dari Bangladesh, malah dari negara lain seperti Nepal, Indonesia, Vietnam pun tak terhitung jumlahnya. Mahukah kita menjadi seperti Dubai (Emiriah Arab Bersatu), yang 80% penduduknya adalah pekerja asing dan sedikit sebanyak mula menguasai ekonomi dan politik mereka?

Situasi ini tidak mustahil berlaku di Malaysia.



Sekarang, Encik Billy ingin ajukan persoalan ini, specifically kepada pihak kerajaan:

1. Apakah kerajaan sudah memikir impaknya terhadap indeks jenayah dan orang setempat dengan kebanjiran warga asing ini? Jenayah di Malaysia sekarang ni pun dah semakin tak terkawal.

2. Apakah peluang pekerjaan di negara begitu banyak sehingga memerlukan tenaga kerja sebegitu besar dari negara Bangladesh?

3. Jika ya, apakah peluang pekerjaan tersebut tidak boleh diisi rakyat tempatan?

4. Kononnya, pekerja Bangladesh ini bakal diberi kad pengenalan khas untuk tujuan pemantauan. Persoalannya, apakah kerajaan sudah ada jalan memastikan warga asing ‘tidak hilang’ dari pemantauan negara dan memastikan mereka dihantar pulang apabila habis tempoh kontrak pekerjaan mereka kelak?



Tolonglah, jangan jadikan Malaysia ini seperti Dubai kedua. Ia adalah mimpi paling buruk buat rakyat Malaysia.




Entri-Entri Berkaitan.....

23 comments:

  1. denda 12 ribu tu agaknya kalau hujung tahun kena sambung lagi 5 tahun ke untuk bayar denda atau kerja dengan kerajaan tanpa gaji atau apa?. Gaji minimun sebenar telah dinikmati lebih awal oleh pekerja asing melalui ejen2. Bangla nie biasa duit cukup2 saja hidup sebab yang lain semua transfer balik kampung, saya tau sebab banyak bangla kat sini, agak agak 1.5 juta bangla masuk nanti sebulan hantar kampung RM1000 seorang kali 1.5 juta, pasti semakin maju bangladesh nanti... mungkin ihsan pilihan raya lalu kot?

    ReplyDelete
  2. pekan bangla bakal wujud bro!

    ReplyDelete
  3. Dulu Cina dan India dibawa masuk sehingga hampir mengatasi jumlah penduduk Melayu. Apasalahnya Bangla yang sememangnya islam menjadi warga negara ini.

    ReplyDelete
  4. ntah....cina india tu pun pendatang jugak...kenapa x bising?? kenapa bila bangla yg seakidah dengan kita x boleh terima??? sebab dorang berkulip gelap dan hodoh??? kalau dorang ni berkulit cerah dan lawa, agaknya, macam mana penerimaannya?? kata kerajaan x peduli dengan saudara seakidah di mesir....tapi bila kerajaan ingin tolong saudara seakidah di bangladesh, kenapa ramai yg x puas hati......??? double standard.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko pnah keje ngn bgla x,,,, drg tlam 2 mka,spesis ulAr air,,,, drg sgp tutp priuk nsi org dmi kuasa,,,, klu xtau pape jgn smbng

      Delete
    2. Betul tu ! Aku sokong Anon6:40 . Dorg mmg ular . Ckp depan lain , ckp blkg lain ! @ahmadje : kau ta tau pape . Kau pndai ckp je la wehh ! Nty abes pmpn mlaysia dorg goda tau ta ! GRR !

      Delete
    3. Cindia 2 kesilapan pemimpin masa lalu yg membiarkan penjajah bwk masuk cindia ke Malaysia. Tengok la ape yg dorang dah buat dgn negara kita, agama kita? Semua kita kena share dgn dorang. Ko nak ke , in the future Nanti, kita kena share pulak dgn bangla? Tambah lg 1 kaum pulak? We need to stop this. Bkn kita x nak dorang masuk Sbb warna kulit ke hape, tp ko x Takut ke negara kita dijajah semula, bila mana kaum2 lain ni dah mula menguasai ekonomi kita? Ada otak, ada akal, FIKIR. Fikir jauh2 dalam2.

      Delete
  5. pergh ramai tu



    Entri Terbaru Di Update 3Saat Lalu : Mandi Sambil Menderma

    ReplyDelete
  6. Sy setuju dgn ahmadje. Bumi ini hak milik Allah jua. Perkongsian rezeki dibumi yg makmur, apa salahnya. Negara mrk miskin. Cuma jgn timbul masalah sosial, penyakit merbahaya dan buat jenayah sudahlah..lagipn mrk seagama..

    ReplyDelete
  7. adakah atas alasan seagama maka kita nak iktiraf mereka sebagai warganegera? jika begitu kenapa kita tak iktiraf pelarian rohingya yang lari ke negara ini?

    ReplyDelete
  8. mamak pun dah ambik alih periuk nasi melayu, inikan bangladesh....hidup melayu!

    ReplyDelete
  9. haha.. x pyh ckp la kalo bangla keje kat malaysia nii, ni mak saudara aku pun kahwin dgn bangla.. sepupu aku kacuk bangla.. tpi sumtime bpak saudara aku ni(bangla) asyik pkul mak saudara aku ni.. smpi sekarang kmi sekeluarga x jmpe dia, x dgr kabar dia.. x kisah la kalo kahwin dgn bangla, tp seriously, aku mmg x percaya org bangla.. kalau diberi 2 pilihan antara bangla dgn mamak, baik aku kawin dgn mamak.. lgi pun roti canai n kari kmbing dorg sedapp.. hahaha

    ReplyDelete
  10. Kat malaysia hebat , semua kampung bharu akan ditukar ke kampung bangla

    ReplyDelete
  11. malaysia banyak kaum pendatang yang menetap....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Babi punya bangla. Dahlah busuk..

      Delete
    2. Sekarang bangla kalau pakaikain pelikat je.. Aku tengok mcm tarik kain pelikat dia. Muka dia baling dengan taik.. Hahaha

      Delete
  12. Keluar rumah nak pegi keje @ sekolah, mesti mood x baik. Aku tengok kiri, tengok depan , tengok kanan semua mamat bangla.. Semua mendung je. KITA BOIKOT. BANGLA..

    ReplyDelete
  13. Minta maaflah, mmglah bumi ni milik Allah. Klu begitu apa gunanya ada Land Office utk menetapkan Tanah dan rumah milik tuan masing2. Apa kata korang share suma Tanah dan rumah korang dgn orang orang lain juga. Barulah bumi milik Allah. Ckp tu biar guna akal.

    ReplyDelete
  14. Before 2020 kerajaan akan hantar balik warga2 bangladesh, indonesia, vietnam, dan lain2 ke tempat asal diorang.. so, wait and see jerlaa.

    ReplyDelete
  15. bodoh kau orang melayu, mau aja negri kalian di masuki orang pukimak bangla. tolol melayu, mati aja melayu malaysia, orang bangla harus di bantai, jangan kasih sisa.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails