Skip to main content

Rahsia Kejayaan Pengasas Sani Ekspres





Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Tekad yang menggambarkan liku-liku perjalanan Datuk Wan Mohammad Sani Salleh sebelum bergelar usahawan muda Melayu negara yang berjaya.


Beliau merupakan pemilik rangkaian operasi bas yang sedang meningkat naik Sani Ekspres di bawah kendalian syarikat, Sani United Sdn. Bhd. (SUSB).

Pada usia 35 tahun, anak muda ini bagaikan memiliki segala-galanya. Perniagaan yang memberi pulangan jutaan ringgit, bangunan sendiri sebagai pusat operasi perniagaan dengan kos pembelian serta pengubahsuaian mencecah RM7 juta, memandu kereta Ferrari F360 Modena bernilai RM1 juta dan mendiami banglo mewah bernilai RM 9 juta.

Memang selayaknya anak muda itu digelar jutawan, tetapi beliau lebih gemar merendah diri dan mengatakan apa dimilikinya hari ini adalah rezeki diberi Allah SWT.
 

Biarpun baru berusia 35 tahun tetapi Wan Mohammad Sani sudah menggenggam pelbagai pengiktirafan termasuk Tokoh Usahawan Muda, anugerah yang dinobatkan oleh Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (Perdasama), baru-baru ini.

Malah, beliau dianggap ikon generasi muda dalam dunia perniagaan masa kini.


Berkongsi Pengalaman

Ketika berkongsi pengalamannya, Wan Mohammad Sani berkata, beliau sendiri tidak pernah terlintas untuk berada di tahap sekarang biarpun memiliki impian menjadi ahli perniagaan sejak remaja lagi.

Sewaktu mengimbau semula sejarah perniagaanya, beliau berkata, hasrat untuk memiliki perniagaan bas timbul selepas sering berulang-alik dari Kuala Lumpur ke Terengganu 20 tahun lalu.

''Saya sebenarnya memulakan perniagaan melalui naluri sendiri, tidak ada orang suruh, tidak mendapat pandangan orang lain. Penglibatan dalam bidang ini adalah atas desakan diri sendiri.

''Saya akui mempunyai sedikit kelebihan iaitu pandai mencari peluang dan peluang yang ada saya gunakan sebaik mungkin, kalau tidak sampai bila pun kita tidak mampu mendapatkannya lagi,'' katanya.

Katanya, pengalaman menaiki pelbagai perkhidmatan bas mendorong dirinya sendiri untuk memberi perkhidmatan bas terbaik suatu hari nanti.

Dengan peluang yang diberi, beliau mula membuat kajian terperinci, penganalisis dan menstruktur strategi.


Cabaran

Ditanya mengapa industri pengangkutan menjadi pertaruhannya, Wan Mohammad Sani berkata, tiada sebab lain kecuali sektor tersebut begitu mencabar sehingga memerlukan semangat yang kuat kerana ia bukan mudah, selain risiko juga cukup banyak.

Namun, beliau tidak menafikan kesukaran yang dilaluinya berbaloi apabila Sani Ekspres kini adalah peneraju dalam pengangkutan ekspres di Malaysia.

“Apapun pada Januari 2006 Sani Express ada di jalan raya dan alhamdulillah perjalanan perniagaan ini lancar, mendapat sambutan dan sejak itu perniagaan saya semakin pesat berkembang,” katanya.

Sani membuktikan ‘jalan’ dipilihnya berbaloi kerana hanya dalam tempoh tiga tahun Sani Express menunjukkan prestasi luar biasa.

Daripada seorang pekerja, Sani kini mempunyai 150 kakitangan sendiri. Daripada pejabat kecil di Ukay Perdana, Sani kini ada wisma sendiri yang dibeli dan diubahsuai dengan belanja mencecah RM 7 juta.


Wisma tiga tingkat dinamakan Wisma Dato’ Sani di Klang Sentral itu serba lengkap. Selain menjadi pusat operasi, wisma itu dilengkapi asrama, pusat latihan dan surau.

Paling menarik, segala operasi di kaunter tiket Sani Express di setiap negeri dipantau secara langsung menerusi kamera litar tertutup yang dipancarkan terus ke wisma berkenaan.

Menurut Sani, selain minat, antara faktor kejayaannya adalah sikapnya yang tidak malu bertanya dan belajar daripada sesiapa saja.

“Saya bukan sekolah tinggi sangat. Saya belajar daripada orang berpengalaman, malah dengan sesiapa saja. Dengan pemandu bas saya belajar, dengan mekanik saya belajar, malah dengan orang yang pernah gagal juga saya belajar kerana kegagalan itu akan saya jadikan iktibar.

“Daripada situ kita dapat ilmu, malah sampai sekarang saya masih belajar. Saya buat analisis dan kajian sendiri, baru kita boleh kendalikan perniagaan dengan baik,” katanya.

Beliau berkata, biarpun SUSB adalah miliknya, tetapi dia masih bekerja seperti makan gaji untuk memastikan syarikat itu menjadi sebuah syarikat pengangkutan terbesar akan tercapai suatu hari nanti.

''Saya sedar impian ini sukar dan saya tidak ada jalan lain kecuali berusaha, berusaha dan berusaha,'' ujarnya.


Perancangan

Wan Mohammad Sani berkata, dia bukan sahaja berhasrat memiliki 100 buah bas dan meneroka semua laluan yang ada, tetapi juga mahu memperkenalkan bas-bas berteknologi tinggi di Malaysia seperti bullet bus hasil kerjasama dengan sebuah syarikat di Sweeden.

Ia selari dengan hasratnya - mahu mengubah persepsi bahawa penggunaan bas ekspres bagi perjalanan jarak jauh adalah lebih menjimatkan dan selamat. ''Ia adalah keutamaan saya sekarang,'' kata beliau.
 
 

Profil Usahawan Kreatif

Nama : Datuk Wan Mohammad Sani Salleh

Usia : 35 tahun

Lahir : 24 Julai 1976 di Kuala Ibai, Kuala Terengganu, Terengganu

Adik Beradik: Keempat daripada enam beradik

Pendidikan : Diploma Pengurusan Perniagaan Kolej Sunway (1994)

Jawatan : Pengarah Urusan Sani United Sdn Bhd (Sani Express Sdn Bhd, Sani Properties Sdn Bhd dan Sani Hotel Sdn Bhd).

Pencapaian : Dianugerahkan Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk oleh Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah (Jun 2009) dan Anugerah Usahawan Cemerlang Dewan Perniagaan Melalyu Malaysia (DPMM) Kuala Lumpur (April, 2009)



sumber: utusan malaysia, harian metro

Comments

  1. boleh tak ko korek sket...
    mcm mna rumah 9juta dia tu??
    nk jgk aku tgk...

    ReplyDelete
  2. cuba encik billy selongkat macam mana rumah RM9juta Dato' Sani...
    nak juga melihat rumah bernilai RM9juta ni...

    ReplyDelete
  3. @~M-i-M~ haha..nanti en billy try cari..kalu jumpak nt ada la kat sini~huhuhu

    ReplyDelete
  4. tumpang bangga anak terengganu berjaya di usia muda...
    bangga goh! huhu

    ReplyDelete
  5. Kalau rendah diri x de la beli ferrari ngan banglo 9 juta... jutawan mcm Irfan Khairi pakai kete biase je tu baru rendah diri... :)

    ReplyDelete
  6. Kalau senang nak buat pinjaman,aku pun boleh jadi kaya macam tu,insyaAllah.Cuba tanya macamana dia start buat pinjaman untuk beli bas semua tu..

    ReplyDelete
  7. korang dengar dari dier mmg la rendah diri, belajar dari orang, selalu bertanya..ape la....dh mmg dier 2 keturunan orang kaya, mmg la ader modal nk bukak bisnes bas nie..ayah dier ni datuk kat kola ganu.pemilik IBAI golf kat kg aku...mmg la kaya...tp aku respek dier xmenonjol sgt mcm Dr Rozmie...hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke pemilik ibai golf? Kakak dia yg sulungmmg low profile..jd kak ipar aku..

      Delete
  8. @AbuSamad

    merendah diri ni byk cabangnya. tak semestinya pakai ferrari tak merendah diri, pakai kereta biasa2 merendah diri. jgn cite la pasal org kaya low profile. maybe ade benda yg Irfan Khairi bli harga juta2 tapi engkau mane tau. lagi satu maybe irfan khairi takut naik kreta laju takut eksiden. hahaha.

    low profile tak semestinya kena bli barang murah2. yg penting, dia tak menunjuk2, angkuh, takbur dan riak dgn ape yg dia ada. dah dia pun ckp, benda tu semua rezeki dr Tuhan.

    kau belum jadi kaya dah bunyi. kalau jadi kaya, aku tak taulah perangai dengki kau ni mcm mane. hahahahaha.

    ReplyDelete
  9. plisss la org melayu nk maju korunk kutuk2 rendah diri la..xredah dri. la suka hati dia la...apeee r... support melayu la weyhh..

    ReplyDelete
  10. "tol tu anonymouse..xkye ktuk2 owg kye..cbe kye ngok..nth ley rndh dri kew x..ptotnye bngge r ad mlyu bjye..ni kn bumi kite mlysia..mst r nk ank mlysia bjye..aqu pun kye gk..kye snyumn..hehe..slmy ary rye sume..tok anonymous jngn mrh2 ea..aqu skong ko ni..

    ReplyDelete
  11. http://www.google.com.my/imgres?q=rumah+datuk+wan+mohammad+sani&um=1&hl=en&biw=1280&bih=699&tbm=isch&tbnid=XDXpEcOIUgclqM:&imgrefurl=http://9w2phy.blogspot.com/2009/11/rumah-kristal-hadiah-untuk-ibu.html&docid=LMFM_TG2C8lbQM&w=300&h=203&ei=auhlTrK1JYzNrQeWnPWOCg&zoom=1

    ReplyDelete
  12. @virgo.kau kaya senyum tp kurang kaya tatabahasa.

    ReplyDelete
  13. kalau tak silap dia ni bekas angota Kumpulan Impression,geng dgn Norman Hakim dan Eizlan Yusof...kalau betul dia ni mmg anak orang kaya la,mmg tak heran la..dia pernah deal wira cash utk awek dia depan mata aku tahun 2000 zaman aku baru nak jadi salesman..maaf aku bkn nak dengki sekadar share pengalaman
    http://ms.wikipedia.org/wiki/Kumpulan_Impression

    ReplyDelete
  14. Datuk sani merupakan seorang yg tabah menghadapi dugaan dan cabaran..Dia merupakan anak yg sangat taat kepada Ibu..itulah rahsia kejayaan..biarlah ia buktikan kejayaannya inilah jihad untk islam juga mampu dan bukan bgsa yg rendah..

    ReplyDelete
  15. macam mane sy blh cntact Dato' Sani ni ye??

    ReplyDelete
  16. korang cuba isap kote sendiri...siapa dpt isap sy bagi sebijik bas sani. cuke x?

    ReplyDelete
  17. LATAR BELAKANG DAN SUMBANGAN MANA ??

    ReplyDelete
  18. LATAR BELAKANG DAN SUMBANGAN MANA ??

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.