Skip to main content

Kehidupan Menyedihkan Rakyat Hong Kong Dalam Rumah Seluas Hanya 100 Kaki Persegi



Hong Kong yang berkeluasan 1108km persegi dan dihuni oleh 7.07 juta orang merupakan tempat paling padat di dunia.


Oleh kerana sebab-sebab sejarah, politik dan geografi, hanya 23.7% daripada tanah Hong Kong dibangunkan. 76 kilometer persegi tanah dibangunkan untuk kegunaan perumahan, yang menduduki hanya 6.8% daripada kawasan tanah keseluruhan

Oleh kerana kepadatan penduduk yang tinggi disebabkan oleh had ke atas pembangunan tanah, 7.07 juta orang terutamanya tinggal di kediaman bangunan tinggiTerdapat sejumlah 6588 bangunan tinggi di Hong Kong, jauh melepasi New York yang memiliki 5818 bangunan. 


Disebabkan itu, harga kediaman menjadi terlalu mahal untuk kebanyakan rakyat Hong Kong yang berpendapatan rendah. Malah, mereka hanya mampu untuk menghuni rumah bersaiz hanya 100 kaki persegi (sekitar 9.3 meter persegi) selama beberapa keturunan. 








Apartment berkeluasan 100 kaki persegi







source: http://www.chinasmack.com


Comments

  1. sedihnya tgok rumah diorang....bersyukurlah dgn apa yg kita ada

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.