Skip to main content

5 Fenomena Yang Dijangka Berlaku Susulan Kemenangan President Donald Trump!





Siapa sangka, seorang bintang realiti TV, penaja pertandingan ratu cantik, seorang taikun hartanah yang tidak pernah mempunyai pengalaman dalam politik, dipilih menjadi President Amerika Syarikat. Sesuatu yang mengejutkan seluruh dunia, bahkan sebahagian rakyat Amerika sendiri! Berdasarkan ucapan-ucapan Trump sepanjang kempen president, berikut 5 fenomena menggegar dunia yang dijangka bakal berlaku susulan kemenangan itu:




1. Imigresen: Membina Tembok Mexico

Trump membuat cadangan yang kelihatan unfeasible bahawa beliau akan membina sebuah tembok di sepanjang sempadan antara Mexico dan Amerika Syarikat - dan kemudian memaksa Mexico untuk membayar segala kos yang diperlukan.

Anggaran kos projek bercita-cita tinggi adalah kira-kira $ 8 bilion  - yang mana Trump berkata, pihak berkuasa selatan sempadan perlu memikul tanggungjawab untuk mengawalnya.

Trump antara lain turut berikrar dalam hal imigresen termasuk cadangan seperti:
  • Kawalan imigresen 'baru' untuk meningkatkan gaji dan untuk memastikan bahawa pekerjaan terbuka yang ditawarkan terlebih dahulu kepada pekerja-pekerja Amerika'
  • Utamakan pekerjaan, upah dan keselamatan rakyat Amerika'
  • Melindungi kesejahteraan ekonomi pendatang sah dengan membendung kemasukan pekerja asing yang tidak terkawal.



2. Keselamatan Negara dan Pertahanan: Lebih banyak senjata Nuklear


Jika dia dipilih sebagai Presiden, Trump akan mempunyai akses kepada nuklear - sesuatu yang menakutkan, di mana mungkin perang dunia ke-3 boleh meletus!
Apa maksudnya? Well, Trump sebenarnya menggunakan angka ini:
Meningkatkan saiz Tentera AS kepada 540,000 tentera.
350 kapal di Tentera Laut Amerika Syarikat
Tentera Udara Amerika Syarikat dengan 1,200 jet pejuang 
Menambah Kor Marin Amerika Syarikat kepada 36 batalion
Beliau juga berkata beliau akan melabur dengan serius dalam sistem pertahanan peluru berpandu' - yang boleh bertindak sebagai amaran kepada cita-cita nuklear Kim Jong-un ke atas Korea Utara.


3. Politik dunia: berakhirnya impian negara Palestin (semoga tidak!)
Trump adalah penyokong kepada pelobi Yahudi, yang mana membiayai sebahagian besar kempen pilihanrayanya. 
Dengan majoriti Republikan (yang favor kepada pelobi Yahudi) menguasai the House, adalah tidak mustahil dasar luar Trump akan mimihak kepada Israel (negara majoriti Yahudi)


4. Dasar Luar: Kekalkan Keamanan melalui 'Kekuatan' - perang!
Trump mempunyai ikrar untuk mengekalkan 'keamanan melalui kekuatan'
Dia bercakap banyak tentang mengalahkan ISIS melalui kerjasama dengan 'sekutu Arab dan rakan-rakan di Timur Tengah.
Dia mahu meneruskan operasi bersama gabungan tentera secara agresif, kerjasama antarabangsa untuk memotong pembiayaan mereka, mengembangkan perkongsian perisikan dan peperangan siber untuk mengganggu propaganda pengganas.


5. Perdagangan Bebas: TPPA berkuburrr....
Satu perkara yang kita tahu tentang Trump adalah dia tidak bersetuju dengan perdagangan bebas. Peso Mexico telah mengesan kemungkinan Trump untuk menang; apabila matawang itu menjunam susulan reaksi terhadap perobohan yang dijanjikan dalam Perjanjian Perdagangan Bebas Amerika Utara (NAFTA). Anda boleh menganggap bahawa Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) berakhir juga.
Perjanjian itu telah disahkan oleh Presiden Obama dan, pada satu masa, oleh Clinton. Tetapi itu adalah sebelum perjanjian itu dirundingkan sepenuhnya, dan sebelum senator berpengaruh di sayap kiri Clinton, iaitu Bernie Sanders dan Elizabeth Warren, memaksa Clinton untuk turut menentang TPP. Trump pula tidak memerlukan pengaruh sesiapa. Dari hari-hari awal kempen lagi , beliau telah mengkritik idea TPP dengan menyatakan ia telah menjejaskan nilai-nilai teras Amerika.


source: http://metro.co.uk/, http://qz.com/, http://www.telegraph.co.uk/

Comments

  1. kembalinya jaman diera josh bush. yang memerangi kaum muslim

    ReplyDelete
  2. betul mungkin inilah saatnya awal perang dunia 3

    ReplyDelete
  3. semoga warga palestina selalu diberi kekuatan

    ReplyDelete
  4. I really appreciate your post. Thanks for sharing such an useful information.

    ReplyDelete
  5. شركة هندسية صناعية /
    : أنواعها، ومكوناتها والفرق بينها وبين غلايات المياه الساخنة.
    الغلايات البخارية هي نوع من انواع المبادلات الحرارية التي تعتمد على انتقال الحرارة من اللهب الى الماء، حيث يتم تسخينُه إلى درجة الغليان، فينتج عن ذلك بخار، يُستخدم البخار الناتج في كثير من الأغراض الصناعية، ومحطات توليد الطاقة، والتدفئة المركزية للمنشئات.
    انواع الغلايات:
    1- غلايات مواسير اللهب FIRE TUbE وهى الغلايات التى تعتمد فى عملها بان يكون اللهب بداخل المواسير والمياه فى الحيز الخارجى بين المواسير.
    2- غلايات مواسير المياه water tube وهى الغلايات التى تعتمد فى عملها بان يكون اللهب خارج المواسير فى الحيز الخارجى وحولها والمياه داخل المواسير.
    3- غلايات رأسية وافقية وذلك من حيث محور وضع جدار الغلاية للارض vertical &horizontal boilers
    4- غلايات طبقا للوقود المستخدم ( مازوت - سولار - غاز طبيعى ).
    مكونات أنظمة الغلايات البخارية:
    يتكون تصميم المرجل من 3 مكونات رئيسية:
    1. نظام تغذية المياه:
    نوعان، نظام تغذية مغلق ونظام تغذية مفتوح، ودوره الأساسي تنظيم دورة الماء المراد تحويله إلى بخار.
    2. نظام البخار:
    هو النظام الرئيسي في المرجل ومسؤول عن التحكم وجمع البخار المتولد من تلك العملية
    3. نظام الوقود:
    يتوقف علي نوع الوقود المستخدم:
    الوقود الصلب: ويشمل عدة أشياء منها الفحم والخشب وفحم الكوك وقشر الأرز وقوالب الفحم.
    الوقود السائل: يشمل زيت الفرن وزيت الديزل الخفيف.
    الوقود الغازي: يشمل سوائل الغاز الطبيعي والغاز الطبيعي المسال، والغاز الطبيعي بالأنابيب.

    الفرق بين الغلايات البخارية و شركة تصنيع معدات هندسية /:
    يمكن أن يستخدم كلا النوعين من الغلايات الغاز أو الكهرباء أو الزيت لتوليد الطاقة. إضافة إلى ذلك، كلاهما يستخدم الماء الساخن كمصدر رئيسي للحرارة. ومع ذلك، فإن كيفية توليد الحرارة هو ما يميزهم:

    تعمل الغلاية البخارية على تسخين الماء إلى درجة الغليان من أجل توليد البخار. بعد ذلك، ينتقل البخار عبر شبكة من الأنابيب إلى المشعات حول منزلك. من ناحية أخرى، تقوم غلاية الماء الساخن بتسخين الماء حتى يسخن بدرجة كافية. ثم يدفع الماء الساخن عبر شبكة مماثلة من الأنابيب إلى المشعات. عندما يتكثف البخار أو يبرد الماء، فإنه يعود إلى الغلاية ويعاد تسخينه.
    صيانة الغلايات:
    تعد الصيانة الدورية أمرًا بالغ الأهمية لضمان بقاء نظام المرجل موثوقًا وآمنًا وفعالًا.إن اتباع جدول الصيانة المنتظم لغلايتك البخارية، سيؤدي إلي تقليل الأعطال وانقطاع الخدمة، فيما يلي توصيات للمهام اليومية والأسبوعية والشهرية ونصف السنوية والسنوية. كما هو الحال دائمًا، اتبع توصيات الشركة المصنعة للصيانة الروتينية واحتفظ بسجل سجل الغلايات يوميًا.
    أسباب انفجار الغلايات البخارية:
    1- انخفاض مستوى المياه في المرجل.
    2- زيادة تسخين بعض الأجزاء المعدنية المعرضة للهب.
    3- عيوب اللحامات أو الخامات المستخدمة للغلاية.
    4- وجود تكلسات بطبقة سميكة على جدار المرجل.
    5- وجود نسبة عالية من الحديد في مياه الغلاية مما يساعد على تآكل الجسم
    و لتفادي حدوث الانفجار لابد من أتباع عدة خطوات و منها عدم تغذية الغلاية بمياه باردة أثناء عملها وهى ساخنة، لأن التغيرات المفاجئة في درجات الحرارة تؤدى إلى تأكل بدن الغلاية و مواسير اللهب، و أيضا من الخطوات المهم أتخاذها فحص خط الوقود و ما بها من صمامات و أن تكون تعمل بشكل صحيح من دون تسريب.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.