Skip to main content

Melawat Bandar 100,000 Khemah di Mina





Mina adalah sebuah bandar kecil yang terletak di dalam lembah yang rendah di wilayah Makkh, di barat Arab Saudi, kira-kira 8 km ke timur kota suci Mekah. Meliputi kawasan seluas 20 km persegi lembah, khemah meliputi setiap kawasan lapang - sejauh mata memandang, tersusun, baris demi baris. Ia adalah khemah untuk para jemaah haji bermalam dalam tempoh 5 hari setiap musim haji. Pada hari-hari lain disepanjang tahun, Mina hampir ditinggalkan tanpa sebarang aktiviti.


Terdapat lebih daripada 100,000 khemah berhawa dingin di Mina menyediakan tempat tinggal sementara kepada 3 juta jemaah haji. Khemah-khemah berukuran 8 meter x 8 meter dan dibina daripada gentian kaca yang disalut dengan Teflon untuk memastikan rintangan yang tinggi kepada api.

Pada asalnya jemaah membawa khemah mereka sendiri yang akan didirikan di dataran rata Mina. Selepas haji berakhir, khemah akan dibongkar, segala-galanya dibungkus dan dibawa balik. Kemudian sekitar tahun 1990-an, kerajaan Saudi mengambil inisiatif memasang khemah tetap bagi meringankan jemaah daripada beban perlu membawa peralatan perkhemahan sendiri. Tetapi selepas kebakaran besar yang melanda bandar khemah ini yang membunuh hampir 350 jemaah pada tahun 1997, 'bandar kalis api' sementara telah dibina.


Khemah-khemah dibahagikan kepada beberapa kem, setiap satu mempunyai dinding sendiri, dan disambungkan ke kem-kem lain dengan laluan. Setiap kem dilengkapi dengan dapur, bilik mandi dan kemudahan wuduk. Setiap khemah berkod warna mengikut negara dan nombor, dan semua jemaah sepatutnya mempunyai lencana dengan warna dan bilangan mereka di atasnya.

Dalam tempoh dua tahun yang lalu, bandar ini mengalami perubahan besar-besaran dengan pelaburan kerajaan berbilion-bilion riyal ke dalam banyak projek infrastruktur bagi meringankan ritual fizikal yang memenatkan pada setiap tahun. Rangkaian keselamatan kebakaran yang komprehensif yang terdiri daripada material sensitif haba air pemercik dikaitkan dengan sistem penggera telah dilaksanakan untuk mengelakkan tragedi 1997 daripada berulang.










sumber: amusingplanet


Comments

  1. semoga di beri kesehatan yang sedang di mina

    ReplyDelete
  2. datangnya orang tuk beribadah membawa keberkahan

    ReplyDelete
  3. semoga yang lagi melaksanakan ibadah haji di beri kesehatan...
    amin

    ReplyDelete
  4. cantiknya MINA...terutama yg waktu malam tue..

    ReplyDelete
  5. done follow #2573... baru nampak MINA betul2..hehe

    ReplyDelete
  6. every difficulty there is relief for sure, as long as we want to try and be patient as it passes through all the difficulties.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.