Skip to main content

Festival Aneh Menari Dengan Mayat di Madagasqar






Ada sebuah tradisi yang dianggap aneh dan unik di Madagasqar. Tradisi itu dikenali sebagai Famadihana yang merupakan tradisi pengebumian suku kaum Malagasi di Madagasqar. 


Fakta Ringkas:
  • Tradisi Famadihana sudah dilakukan sejak abad ketujuh belas sehingga sekarang.
  • Pada festival ini, penduduk setempat akan menggali mayat nenek moyang mereka dengan mengganti kain kafan yang baru untuk dikebumikan kembali, kemudian mereka menari dengan mayat-mayat di sekitar tanah perkuburan dengan diiringi alunan musik.
  • Famadihana dipercayai oleh suku kaum Malagasi yang memiliki keyakinan bahawa roh-roh orang mati akhirnya akan bergabung dengan dunia para leluhur setelah dekomposisi tubuh yang lengkap dan upacara yang tepat yang biasanya akan memakan waktu hingga bertahun-tahun. 
  • Di Madagasqar, kebiasaan ini sudah menjadi ritual rutin yang biasanya dilakukan setiap tujuh tahun sekali. 
  • Untuk menggelar upacara seperti ini, diperlukan perbelanjaan yang sangat besar kerana harus menyediakan makanan bagi sejumlah keluarga besar dan tetamu.


Lagi gambar-gambar menarik:










sumber: absoluterevo.wordpress.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.