Skip to main content

MasyaAllah! Umat Islam di Norway Berpuasa Selama 21 JAM Sehari!





Norway dipisahkan dari sebahagian besar negara-negara dunia Islam oleh benua yang sempurna, iaitu benua Eropah di bahagian selatan, dan di bahagian timur dipisahkan juga oleh benua lain iaitu benua Asia. Norway terletak di hujung utara Eropah, kurang lebih sama seperti negara-negara Skandinavia lainnya yang terletak di tepi Lingkaran Arktik.



Puasa yang jatuh pada musim panas boleh berlangsung lebih dari 19 jam sehari. Namun, untuk negara yang dijuluki negeri Viking ini, waktu berpuasa di Norway adalah jauh lebih panjang iaitu 20-21 jam!. Maha suci  Allah yang memperjalankannya! 


Hal ini akan menjadi pengalaman dalam menjalani waktu puasa terpanjang. Ini bermaksud, hampir sepanjang  hari matahari akan tetap di langit Norway dan dipastikan hanya sedikit sekali waktu antara berbuka puasa , Isyak, bertarawikh dan sahur.

Apabila aktiviti ibadah Ramadan di Norway dihuraikan, akan terlihat jelas tentangan puasa di negeri Viking ini. Dari mulai waktu berbuka puasa sampai waktu sahur semua jeda waktu terasa singkat, walaupun demikian warga Muslim di Norway tetap melaksanakan aktiviti Ramadhan seperti biasa dan masjid-masjid yang ada di Stavanger dan Sandnes melaksanakan solat tarawih dengan 1 juzzzuk setiap 1 malam.


Bukan hanya tentangan rangkain waktu diatas yang terbilang singkat, pada musim panas suhu udara juga naik menjadi sekitar 25-31 darjah Celcius di siang hari. Hal ini mengakibatkan badan menjadi sangat kering kerana suhu udara yang tidak lembab. Tentu saja waktu siang yang panjang juga menjadi tantangan luar biasa untuk menunaikan ibadah puasa dengan baik.

MasyaAllah!


sumber: http://www.atjehcyber.net


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.