Skip to main content

Marahlah, Maka Usia Anda Akan Bertambah 2 Tahun





Para peneliti di Jerman menemukan bahawa menjadi berapi-api dan mengekspresikan emosi negatif adalah kunci untuk kesihatan jangka panjang yang lebih baik. Inilah yang menjelaskan mengapa bangsa Itali dan Sepanyol yang pemarah lebih panjang umur berbanding bangsa Inggeris yang karakteristiknya cenderung menahan diri.


Para peneliti di University of Jena di Jerman menilai lebih dari 6000 koresponden dan menemukan bahawa mereka yang terinternalisasi dalam kecemasan cenderung menderita. Selama waktu itu menyebabkan tekanan darah tinggi dan peluang peningkatan mengembangkan pelbagai penyakit, dari penyakit jantung koroner hingga kanser dan kerosakan ginjal.

Penelitian, yang dilakukan oleh Marcus Mund dan Kristin Mitte, diterbitkan dalam jurnal Health Psychologies edisi terbaru. Mereka menyebut rata-rata usia warga Itali dan Sepanyol adalah dua tahun lebih tinggi berbannding warga Inggeris.

Dalam penelitiannya, mereka mengidentifikasi kelompok yang disebut 'represor' yang sangat berisiko. "Orang-orang ini dibezakan oleh cara mereka berusaha menyembunyikan tanda-tanda lahiriah dari rasa takut, dan juga oleh perilaku depensif mereka," kata Mund.

Mereka, katanya, menghindari risiko dan selalu mencari tingkat pengawalan yang tinggi terhadap diri dan lingkungannya. "Misalnya, ketika berhubungan dengan tugas stres mereka menunjukkan detak jantung dan nadi yang lebih tinggi dari non-represor dan menunjukkan tanda-tanda lainnya berkaitan stress dan kecemasan," katanya.

Tetapi untungnya, tidak semuanya buruk bagi mereka yang suka memendam emosi.

Meskipun mereka mungkin berada pada risiko yang lebih tinggi mengembangkan penyakit tertentu, pemulihan dari pelbagai kondisi tampaknya lebih cepat di antara represor. "Kerana keperluan mereka akan pengawalan, represor sangat disiplin dan lebih termotivasi untuk beradaptasi dengan gaya hidup mereka," kata Mund.


sumber: http://forum.kompas.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.