Skip to main content

IRAN, Negara Ke-2 Terbesar di Dunia Miliki Golongan PONDAN Selepas Thailand





Tahukah anda, di Republik Islam Iran, homoseksualiti (Gay/Lesbian) adalah dihararamkan, namun transgender (menukar jantina) adalah dibenarkan. Ini berdasarkan pendapat ulama mereka (ulama Syiah) yang mengatakan di dalam al-Quran tidak terdapat sebarang ayat yang mengharamkan penukaran jantina, maka ia dibenarkan di negara itu.


Sebelum Revolusi Islam pada tahun 1979, isu transeksualiti di Iran tidak pernah ditangani secara rasmi oleh kerajaan. Bermula pada pertengahan 1980-an, bagaimanapun, individu transeksual telah diiktiraf secara rasmi oleh kerajaan dan dibenarkan untuk menjalani pembedahan penukaran jantina. Pada 2008, Iran menjalankan pembedahan menukar jantina lebih banyak daripada mana-mana negara lain di dunia kecuali Thailand. Kerajaan Iran menyediakan sehingga separuh kos bagi mereka yang memerlukan bantuan kewangan, dan pertukaran jantina diiktiraf pada sijil kelahiran.

 


 Revolusi Islam di Iran

Pada tahun 1963, Ayatollah Ruhollah Khomeini menulis sebuah buku di mana beliau menyatakan bahawa tidak ada sekatan agama pada pembedahan pembetulan anggota badan manusia. Pada ketika itu, Khomeini adalah radikal, anti-Syiah revolusioner dan fatwa itu tidak membawa apa-apa peranan dengan kerajaan Imperial, yang tidak mempunyai apa-apa dasar khusus mengenai individu transeksual. 

Kerajaan baru yang ditubuhkan selepas Revolusi Iran tahun 1979 mengkelaskan transeksual sebagai golongan gay dan lesbian, yang dikutuk oleh Islam dan menghadapi hukuman celaan atau kematian di bawah kanun keseksaan Iran. 

Salah satu kempen awal untuk hak transeksual adalah Maryam Hatoon Molkara, yang dahulunya lelaki dan dikenali sebagai Fereydoon. Sebelum revolusi, dia rindu untuk menjadi wanita secara fizikal tetapi tidak mampu melakukan pembedahan dan mahu kebenaran agama. Pada tahun 1975, dia mula menulis surat kepada Khomeini, yang mana merupakan pemimpin revolusi dan berada dalam buangan.  

Selepas revolusi, dia dipecat, dan disuntik dengan hormon lelaki, dan diinstitusikan. Dia kemudian dibebaskan dengan bantuan dari sambungan, beliau terus melobi pemimpin-pemimpin yang lain. Kemudian dia pergi berjumpa Khomeini, yang telah kembali ke Iran. Semasa lawatan ini, beliau telah ditahan dan dipukul oleh pengawal. Khomeini, bagaimanapun, memberikan dia surat kuasa melakukan pembedahan, yang beliau kemudian lakukan pada tahun 1997. 

 Maryam Hatoon Molkara sebelum menjadi wanita




Setelah menjadi wanita




Oleh kerana fatwa ini, yang dikeluarkan pada tahun 1987, 'wanita transeksual' di Iran telah dapat hidup sebagai wanita sehingga mereka mampu melakukan pembedahan, melakukan pembedahan susulan, mempunyai sijil kelahiran dan semua dokumen-dokumen rasmi yang dikeluarkan kepada mereka dalam jantina baru mereka, dan berkahwin dengan lelaki. 

Fatwa asal Khomeini sejak itu telah disahkan semula oleh pemimpin semasa Iran, Ali Khamenei, dan juga disokong oleh banyak ulama Iran yang lain. Walau bagaimanapun, masih terdapat banyak stigma kepada idea transeksualisme dan pertukaran jantina di masyarakat biasa Iran, dan yang paling transeksual, selepas menamatkan peralihan mereka, adalah dinasihatkan untuk mengekalkan budi bicara tentang masa lalu mereka. Apabila individu transeksual telah menukar jantina baru, mereka tertakluk kepada undang-undang seks baru. Semua dokumen undang-undang, seperti sijil kelahiran dan pasport, juga berubah sewajarnya. 

Hojatoleslam Kariminia, seorang ulama peringkat pertengahan yang memihak kepada hak transeksual, telah menyatakan bahawa dia ingin "mencadangkan bahawa hak transeksual untuk menukar jantina mereka adalah satu hak asasi manusia" dan bahawa dia cuba untuk "memperkenalkan transeksual kepada rakyat melalui kerja saya dan sebenarnya menghapuskan stigma atau penghinaan yang dikenakan ke atas orang-orang ini.  



Laporan UNHCR pada 2001 mengatakan bahawa pembedahan penukaran jantina dilakukan kerap dan secara terbuka di Iran, dan bahawa orang-orang homoseksual, walaupun tidak berkaitan dengan transeksualisme, akan selamat selagi mereka tidak menonjolkan diri. 


Untuk pemahaman lebih lanjut, sila tonton dokumentari di bawah ini:




sumber: wikipedia



Comments

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.