Skip to main content

Keindahan Gugusan Kepulauan Sulu





Kita tinggalkan sekejap isu pencerobohan 'tentera Diraja Sulu ke atas Sabah' yang sedang hangat ketika ini, mari kita kenali sedikit geografi kepulauan Sulu dan keindahannya melalui gambar-gambar di bawah ini:



Sedikit info ringkas:
  • Pulau utama Sulu, Jolo adalah pulau ke-15 terbesar di Kepulauan Filipina dari segi kawasan, merangkumi 1,600 kilometer persegi.  
  • Sulu adalah sebahagian daripada Kepulauan Sulu, yang terbentang dari hujung Semenanjung Zamboanga ke pulau Borneo. Pulau utama dan juga pulau kecil yang terletak di antara pulau-wilayah Basilan ke timur laut, dan Tawi-Tawi di barat daya.
 

  • Walaupun terdiri daripada masyarakat majmuk umat Islam dan Kristian, kaum Tausug menguasai Kepulauan Sulu. Tausug adalah antara penduduk pertama di Filipina yang memeluk agama Islam sebagai satu agama dan cara hidup.
  • Struktur Agama-politik tradisional mereka adalah kesultanan. Sultan adalah ketua semua pangkat. Pewarisan adalah melalui pilihan raya oleh kakitangan beliau, walaupun penggantian patrilinial adalah ideal.


Lagi gambar-gambar menarik keindahan kepulauan Sulu:



















sumber: wikipedia, skycrappercity

Comments

  1. pulau yang sangat indah
    nice share

    ReplyDelete
  2. negara sendiri cantik ada pulau yg indah2 pun x pndi besyukur, mahu juga tanah orang lain

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.