Skip to main content

(NGERI) Jalan Di Bolivia Ini Adalah Jalan Paling Maut Di Dunia






Nama jalan yang berada di Bolivia ini adalah North Yungas Road. Jalan ini dikenali sebagai jalan yang paling mengerikan dan paling menakutkan di dunia.


Bayangkan saja, secara purata setiap dua minggu sekali biasanya  terjadi satu kemalangan maut di jalan tersebut dan setiap tahun sekitar 200-300 orang maut di jalan yang panjangnya sekitar 80 km ini.



Jalan ini merupakan satu-satunya jalan untuk menuju ke sebuah pekan kecil yang terletak di hujung jalan tersebut. Keadaan  yang menakutkan pada jalur maut ini adalah di pinggirnya terdapat jurang yang dalam, jalanan sempit dan licin tanpa tar serta tanpa adanya pembatas jalan. Ditambah lagi cuaca yang kerap berkabus dan tidak adanya lampu penerang jalan membuatkan banyak kenderaan yang jatuh ke dalam jurang.

Pada tahun 1995, Inter-American Development Bank menamakan jalan ini sebagai jalan yang paling berbahaya di dunia.








sumber: www.memobee.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.