Skip to main content

Kapal Penumpang Terbesar dan Termewah di Dunia Umpama Bandaraya Terapung di Tengah Lautan





Allure of the Seas adalah salah satu daripada armada kapal pelayaran terbaru Royal Carribean. Ia merupakan kapal penumpang terbesar di dunia bersama dengan kapal kembarnya Oasis of The Seas. Dengan jumlah bilik tidur sebanyak 2700 yang mencakupi 16 tingkat, tidak salah dikatakan Allure of The Seas sebagai miniatur sebuah bandaraya yang terapung diatas laut Carribbean dengan pelbagai kemudahan mewah setaraf bandaraya. 

  
Fakta menarik Allure of the Seas:
  • Memiliki berat 225,282 gross tonnage atau sekitar 100,000 metric tan, hampir seberat kapal induk AS kelas Nimitz.
  • Memiliki kemudahan 2 dek lantai dansa, theater berkapasiti 1380 penonton dan ice skating rink.
  • Interior kapal direka oleh desainer terkenal Clarissa Parish.
  • Panjang kapal berukuran 1187 feet (360 meter), lebar 208 feet (64 meter) dan tinggi 213 feet (65 meter).
  • Kelajuan kapal bergerak mencapai 22 knot.
  • Terdiri daripada 16 dek penumpang dan 24 lift penumpang.
  •  Mampu kelajuan dengan 4 busur pendorong yang masing-masing memiliki kekuatan 7500 horse power (kuasa kuda).
  • Allure of The Seas telah dikunjungi 6296 tetamu (lebih dari 80 negara) dan 2384 anak kapal.
  • Memiliki jumlah ruangan sebanyak 2706, yang terdiri dari 1956 pada balkoni, ruangan luar 254, dan interior 496.
  • Allure of The Seas memiliki panjang 124 meter lebih tinggi dari menara Eiffel atau kira-kira sama dengan tiga setengah kali ukuran standard padang bolasepak FIFA.
  • Sebanyak 158,503 galon cat telah digunakan pada kapal ini.

 Lagi gambar-gambar menarik:



















sumber: http://www.mobgenic.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.