Skip to main content

(GAMBAR) Melihat Pembinaan Jambatan Ke-2 Pulau Pinang, Kini Hampir Siap!





Encik Billy difahamkan oleh seorang member yang terlibat dengan pembinaan jambatan ini, ia sebenarnya sudah hampir siap dan contractor sedang melakukan kerja-kerja touch-up terakhir. Walaupun siap awal, ia dijangka akan dibuka kepada umum hanya sekitar September atau Oktober tahun ini. Dan menurut member ini lagi, kadar tol yang akan dicas kepada pengguna adalah sama dengan kadar tol di jambatan pertama (means RM7). Encik Billy sempat ke Penang bulan lepas, dan view terkini jambatan kedua ini adalah seperti gambar-gambar di bawah ini:



Sedikit info pasal jambatan ini:
  • Jambatan sepanjang 24 kilometer (17 kilometer di atas air) ini, menghubungkan tanah besar Semenanjung dengan Pulau Pinang dan bakal menjadi jambatan terpanjang di Malaysia dan Asia Tenggara serta yang ke-20 terpanjang di dunia. 
  •  Kos pembinaan adalah sebanyak RM 4.8 billion dan dijangka mengambil masa selama 20 tahun untuk balik modal (melalui kutipan tol)
  • Apabila dibuka nanti, jambatan itu bakal digunakan oleh hampir 25,000 kenderaan sekali gus mengurangkan kesesakan sehingga 30 peratus di Jambatan Pulau Pinang.

Lagi gambar-gambar:






















sumber gambar: skycrapercity



Comments

  1. harap2 objektif tercapai... letih dah nak ngadap jem kat jambatan pulau pinang tu... huhu

    ReplyDelete
  2. 20 tahun nak balik modal..
    lepas tu boleh kutip untung je..

    ReplyDelete
  3. Jambatan pertama pun belum lalu...dah ada jambatan ke 2. Hmmm

    ReplyDelete
  4. betul ke 20 thun.. mcm tipu je.. org yg lalu tu tak terkira byknya. setiap hri plk tu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.